Vůz Hannibal oživí oslavy 200 let železnice

Národní technické muzeum (NTM) připomíná 200 let od počátku evropské železnice ambiciózním projektem Rok evropské železnice 1825–2025.

Replika vozu II. třídy „Hannibal“ přibližuje způsob osobní dopravy na koněspřežné dráze.

Replika vozu II. třídy „Hannibal“ přibližuje způsob osobní dopravy na koněspřežné dráze.
Zdroj: Ministerstvo kultury

  • Replika vozu II. třídy „Hannibal“ přibližuje způsob osobní dopravy na koněspřežné dráze.
  • Zdroj: Ministerstvo kultury

Národní technické muzeum pokračuje v projektu Rok evropské železnice 1825–2025, který připomíná klíčová železniční výročí v Česku a Evropě. V rámci oslav představí 26. července v Bujanově repliku osobního vozu Hannibal, jenž pochází z koněspřežné dráhy z Českých Budějovic do Lince. Projekt podpořilo Ministerstvo kultury a vyvrcholí na podzim výstavou „Co stvořilo železnici, co stvořila železnice“.

Výstavba koněspřežné dráhy, která začala u Netřebic 28. července 1825, znamenala jednu z nejvýznamnějších dopravních revolucí v českých zemích. Šlo o první dálkovou železnici na evropském kontinentu. Vůz Hannibal, replika jediného dochovaného kočárového vozu z roku 1841, který je majetkem vídeňského technického muzea, bude vystaven jako součást budoucí expozice Muzea železnice a elektrotechniky v Praze.

Cesta mezi Českými Budějovicemi a Lincem tehdy trvala osobním vlakem zhruba 14 hodin na 128 kilometrech. Projekt železnice iniciovali František Antonín Gerstner a jeho syn, kteří stáli u zrodu trati, jež byla v provozu až do přestavby na parostrojní železnici v roce 1873. Replika vozu Hannibal tak nabízí pohled na historickou osobní dopravu a připomíná začátky železničního spoje, který zásadně ovlivnil rozvoj dopravy v regionu i celé Evropě.

Autor: Šimon Mitro

Související

Vectron_ČD
Domácí

Od neděle můžou lidé cestovat z Prahy přímým vlakem až do Bratislavy

ČD Cargo
Domácí

Na železnice jde 11 miliard, stát chce míň dieselů

Letka 19
Zahraniční Výročí

Legenda bermudského trojúhelníku začala před 80 lety

RegioJet
Ekonomika

K Baltu pojede z Česka víc vlaků