pátek 22. listopadu 2024

Volkswagen je v těžké krizi. Stovce tisíc zaměstnanců hrozí výpovědi

Před pár lety vedení Volkswagenu tleskalo, když Německo zahájilo přerod automobilového průmyslu směrem k elektromobilitě. Nyní se kvůli tomu chystá zavírat továrny.

Wolfsburg_VW-Werk

Vlajková loď Volkswagenu ve Wolfsburgu.
Zdroj: Wikimedia Commons

  • Vlajková loď Volkswagenu ve Wolfsburgu.
  • Zdroj: Wikimedia Commons

Kdysi jedna z vlajkových lodí německé ekonomiky, automobilka Volkswagen, prochází těžkou krizi, kterou nastartoval odklon od těžkých dieselových motorů, které byli jeho letitou předností a přechod elektromobiltě, která však naráží na nezájem zákazníků. Vedení společnosti uvedlo, že vytvořilo radikální plán, jak ušetřit, do kterého spadá nejen uzavírání provozoven, ale i zrušení programu zajištění pracovních míst, čímž v tu chvíli bude viset hrozba propuštění nad 110 tisíc zaměstnanci. Odchody letitých zaměstnanců do důchodu totiž nestačí, aby koncern své ztráty pokryl.

Vedení společnosti je přesvědčeno, že značky v rámci koncernu musí být kompletně restrukturalizovány, ovšem odbory tvrdí, že její plán je krátkozraký a extrémně nebezpečný, protože může zničit celou společnost. Představenstvo však tvrdí, že bez rychlých a razantních změn začne docházet k uzavírání továren. Plán je takový, že do roku 2026 Volkswagen chce ušetřit zhruba 10 miliard eur.

Německá automobilka doplatila na přechod na elektromobilitu, jemuž musí uzpůsobovat své provozy, více než její koncernové společnosti Škoda, Seat a Audi. Akcie Volkswagenu během pěti posledních let ztratily více než třetinu své hodnoty.

Autor: Jan Skala

Související

Gc7FmlVWIAAOK4N
Zahraniční

Mela uvnitř Volkswagenu. Odboráři potvrdili, že jdou do stávky za vyšší mzdy

BYD
Ekonomika Elektromobily

Rekordní prodeje elektromobilů táhne Čína. Evropa zaostává

1920px-Ford-Werke_Köln-Merkenich-0320
Ekonomika

Ford v Německu zastavuje dočasně výrobu. O jeho elektromobily není zájem

Dobíjecí stanice
Domácí Elektromobily

Češi preferují domácí dobíjení elektromobilů. Veřejná infrastruktura zaostává