Vláda tak rozhodla na základě doporučení ministra vnitra Víta Rakušana i hejtmana Olomouckého kraje Ladislava Oklešťka. Podle odborníků je situace stále natolik závažná, že zvláštní režim je nezbytný kvůli rychlejší sanaci kontaminované půdy a vody.
Nákladní vlak vezoucí přes 1000 tun benzenu z chemičky DEZA vykolejil a vzplál 28. února. Hasiči zachytili jen část látky, zbytek shořel nebo unikl do okolí. Drážní inspekce zjistila, že souprava jela víc než dvojnásobnou rychlostí oproti povolenému limitu, když vjela na výhybku kvůli opravám na trati. Policie zatím nikoho neobvinila.
Sanační práce zajišťuje firma Dekonta, která předložila projekt schválený Českou inspekcí životního prostředí. Vyčištění terénu má trvat minimálně půl roku, provoz na železnici by se mohl obnovit v červnu. Vláda může výjimečný stav prodlužovat vždy o 30 dní – pokud by jej nyní neprodloužila, skončil by 27. května.
Podle dosavadních testů je v okolí havárie většinou bezpečné pěstovat plodiny i lovit ryby, výjimkou zůstává jezero číslo 6, kde byly nalezeny stopy benzenu. Monitoring prostředí bude v regionu pokračovat i nadále.