První z programů se zaměřuje na navýšení kapacit učitelských, speciálně pedagogických a psychologických oborů. V současnosti postrádá odbornou kvalifikaci přes šestnáct tisíc učitelů, což ohrožuje zejména druhý stupeň základních a střední školy. Nejvíce chybí pedagogové matematiky, fyziky, informatiky, chemie a cizích jazyků. Do roku 2037 se proto počet studentů učitelství zvýší o deset procent, u nedostatkových aprobací až o dvacet procent, v problémových krajích dokonce o dalších deset procentních bodů.
Velká změna čeká i oblast školních psychologů a speciálních pedagogů, kteří chybí na většině škol. Program počítá s navýšením kapacit oborů speciální pedagogiky o dvacet procent a psychologie až o polovinu. Podle ministra školství Mikuláše Beka má reforma zajistit, že žáci budou mít dostupnější odbornou péči a školy stabilnější učitelské sbory.
Druhý program se týká veterinárního vzdělávání. Brněnská univerzita získá podporu na rozšíření studijních míst, aby se zvýšil počet absolventů veterinárních oborů o patnáct až dvacet procent ročně. Důvodem je nejen poptávka v soukromé praxi, ale také hrozící odchod desítek odborníků ze Státní veterinární správy do důchodu.
Podle ministra Beka jde o strategickou investici do budoucnosti. Posílení klíčových profesí má dopad na kvalitu vzdělávání, zdraví populace i potravinovou bezpečnost. Programy navíc zapadají do dlouhodobé strategie české vzdělávací politiky.