čtvrtek 1. května 2025

Vize blízké budoucnosti. Příměstské vlaky se v Praze přestěhují pod zem

Zanoření příměstských vlaků pod Prahu a rekonstrukce nádražní budovy. Takové jsou plány pražských radních a vedení Správy železnic na příští čtvrtstoletí.

Praha_hlavní_nádraží,_zvýšená_část_haly,_od_severu

Hlavní nádraží v Praze projde v následujících letech velkou modernizací.
Zdroj: Wikimedia Commons

  • Hlavní nádraží v Praze projde v následujících letech velkou modernizací.
  • Zdroj: Wikimedia Commons

Dlouhodobý záměr pražského magistrátu, který mluví o zanoření železniční dopravy pod město už není jen hudba daleké budoucnosti, ale začíná dostávat konkrétní obrysy. Správa železnic ve spojení s radnicí hlavního města prezentovala projekt, který s něčím podobným počítá, ačkoliv se zatím bude týkat jen příměstských vlaků. Do roku 2050 by měla pod Prahou vzniknout alternativní linka metra S, která by byla uzpůsobená právě pro potřeby příměstských vlaků. Odborníci si od této akce slibují, že se kolejiště uvolní pro dálkovou dopravu.

Důležité také je, že vlaky nebudou zajíždět pouze do stanice Hlavní nádraží, ale budou mít zastávky i na Václavském a Karlově náměstí či na Florenci. Základem celého projektu budou dva velké tunely ve tvaru kříže: Smíchov – Karlín a Nusle – Bubny.

Součástí akce, kterou magistrát pojmenoval Uzel Praha, bude i modernizace a rozšíření budovy pražského hlavního nádraží. V současnosti nádraží odbaví zhruba 90 tisíc pasažérů za hodinu, v roce 2050 to bude 200 tisíc. Modernizace má začít v roce 2035.

Autor: Jan Skala

Související

Letenský kolotoč
Domácí Tipy na výlety

Letenský kolotoč se znovu roztáčí

dálnice
Domácí

Nové silnice a rychlodráhy zkrátí cestování po Česku

železniční most Výtoň.JPG.jpg
Domácí

UNESCO odmítá bourání Výtoňského mostu, oprava mu prodlouží život o sto let

nakladove-nadrazi-zizkov-rezidence-parkova-ctvrt-central-group
Domácí

Největší změna územního plánu v historii promění pražský brownfield v novou čtvrť