středa 4. června 2025

Víra ve spirituální svět spojuje lidstvo napříč kontinenty

Nový celosvětový průzkum odhalil překvapivé trendy. Mladí lidé věří ve spirituální energie stejně často jako starší, a to i tam, kde víra v Boha upadá.

anděl

Ilustrační foto.
Zdroj: Pexels / Birgit Böllinger

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Pexels / Birgit Böllinger

Víra v posmrtný život, duchy v přírodě či ve zvířatech není jen výsadou nábožensky založených lidí. Nový průzkum Pew Research Center, který zahrnul přes 50 tisíc respondentů ze 36 zemí světa, ukazuje, že spiritualita přesahuje náboženské hranice. A co víc – mladší generace tyto přesvědčení často sdílí stejně intenzivně jako starší lidé.

Většina dotázaných napříč kontinenty věří, že zvířata mohou mít ducha nebo spirituální energii. Například v Indii to tvrdí 83 procent lidí, v Turecku 81 procent a v Izraeli 70 procent. Podobná víra se týká i přírody – hory, řeky nebo stromy podle mnohých také nesou duchovní sílu. V Chile to zastává 74 procent lidí, v Thajsku 73 procent.

Zajímavé je, že i v zemích s malým podílem nábožensky založených obyvatel – například v Japonsku – věří v duchy ve zvířatech a přírodě více než polovina populace. V USA, které leží v průzkumu na střední pozici, věří ve spirituální zvířata 57 procent lidí a v duchovní sílu přírody 48 procent.

Na rozdíl od víry v Boha, která je častější u starší populace, víra ve spirituální jevy je u mladých lidí často stejně silná – nebo dokonce silnější. Například víru v reinkarnaci častěji než starší generace zastávají lidé ve věku 18–34 let v deseti zemích. V mnoha dalších zemích je věkový rozdíl zanedbatelný.

Většina respondentů po celém světě věří v život po smrti. V Indonésii je to 85 procent lidí, v Keni 80 procent a v Latinské Americe dvě třetiny. Zajímavostí je, že v zemích s vysokou životní úrovní (například ve Švédsku) je sice nízký podíl lidí, pro které je náboženství důležité, ale i tam mnozí věří ve spirituální síly nebo posmrtný život.

Autor: Šimon Mitro

Související

junk food
Domácí

Čtvrtina studentů chodí do fast foodů minimálně jednou týdně

AI
Domácí AI

Dvě pětiny Čechů už zkoušely umělou inteligenci

Nejkladnější vztah mají Češi ke Švýcarsku
Domácí

Češi mění pohled na spojence. Nejvíc to schytaly USA a Slovensko

Hynek Čermák v reklamě na Staropramen
Ostatní Zajímavosti

Čermák kraluje reklamám, Pat a Mat jsou opět v čele maskotů