"Úspornou jízdou a dodržováním dalších zásad se dá podle mého odborného odhadu ušetřit 20 až 25 procent nákladů na provoz vozidla. Začíná to už vhodným výběrem modelu auta včetně konkrétního paliva. Spotřeba udávaná výrobcem ale není jediným ukazatelem. Pokud si koupíte hodně drahý automobil s nízkou spotřebou, dobře si spočítejte, od jakých nájezdů se vám to opravdu vyplatí,“ upozorňuje Michal Urban z technického oddělení leasingové firmy.
Prakticky u každého moderního auta se dá nastavit sledování aktuální a dlouhodobé spotřeby. Tuto možnost určitě využijte a zkuste se podívat, jak se změní spotřeba například při vaší pravidelné cestě do práce, když zvolíte jiný styl jízdy. Stačí třeba na dálnici udržovat rychlost do 120 kilometrů. Jen samotnou úspornou jízdou se dají ušetřit na průměrné spotřebě na sto kilometrů třeba i dva litry paliva.
Při zrychlování a rozjezdech trpí peněženka nejvíce. Vyplatí se jezdit předvídavě, nikoliv stylem brzda-plyn. Když je v dálce na semaforu červená, je nejlepší dojet klidným tempem a nebrzdit prudce až těsně před semaforem. Podobně když se povolená rychlost zvyšuje,není dobré šlápnout na plyn, ale naopak nechat auto zrychlit zvolna.
Adaptivní tempomaty, které umí v koloně samy brzdit a následně se rozjet, jsou pro řidiče velmi pohodlné, ale u řady aut nejsou nejlepší z pohledu spotřeby, protože často jedou právě systémem brzda-plyn. Když se kolona pohne, snaží se tempomat co nejrychleji dosáhnout povolené padesátky, byť je zjevné, že za chvíli bude zase brzdit. Pokud chce řidič ušetřit, je lepší adaptivní tempomat vypnout.
Důležitý je i stav auta. Například když se včas nevymění olej, odírá se motor, dochází k většímu tření a tím i k větší spotřebě.
Také kvalita a dezén pneumatik mívá na spotřebu paliva nezanedbatelný vliv. Při nákupu nových gum sledujte v technických specifikacích takzvaný valivý odpor označovaný písmeny A až E. Písmeno A znamená nejnižší valivý odpor a nejnižší spotřebu paliva. Třída A oproti třídě E může ušetřit až litr paliva na sto kilometrů. Pravidelně také kontrolujte tlak v pneumatikách. Pokud se sníží o 20 procent oproti předepsané hodnotě, dochází zpravidla ke zvýšení spotřeby paliva o pět procent.
Pokud jste příznivcem spalovacích motorů a váháte mezi benzinem a naftou, vždy při výběru daného modelu uvažte, zda bude auto zdolávat spíše kratší nebo delší trasy. Benzin je vhodný na menší vzdálenosti. Vždy platilo, že benzinové verze modelů jsou o něco levnější a jednodušší na údržbu, ale mají větší spotřebu než diesely. Vyšší investice do naftového vozu se vrátí jen u vysokých nájezdů.
Naftové motory dosti trpí na krátkých trasách mimo dálnici, třeba při odvozu dětí do školy či cestě na nákup. Dochází u nich pak k zanášení filtru pevných částic. Částice se vypálí jen při vyšších rychlostech na dálnici, kdy se zvyšuje teplota výfukových plynů. Pokud auto na dálnici zavítá jen výjimečně, stojí pak servis mnohem více.
Elektromobily se nyní z čistě ekonomického pohledu příliš nevyplatí. I kdybyste měli na střeše svého domu solární panely a nabíjeli auto jenom doma, vstupní náklady na soláry i samotný elektromobil tuto výhodu převýší. Mnohem úspornější variantou jsou takzvané hybridy s menším benzinovým motorem a určitým podílem elektřiny. Tato auta se dobíjejí sama při jízdě takzvanou rekuperací. Získanou energii pak využijí například při rozjezdech na semaforu nebo v zácpě, kdy bývá spotřeba největší.
Hybridy se nyní cenou i spotřebou dostaly na úroveň dieselových aut, ale zároveň mají podobně jako čistě benzinové vozy jednoduché motory, a odpadají tak velké náklady na složité opravy, kterým se u dieselů často nevyhnete.
Rozumně využívejte také klimatizaci. Čím nižší vnitřní teplotu v autě nastavíte, tím více ve výsledku zaplatíte.
Dobře zvažte, na jaké benzinové stanici tankujete. U nekvalitního paliva může vzrůst spotřeba třeba o litr na sto kilometrů.