čtvrtek 21. listopadu 2024

Více než čtvrtina obyvatel Střední Evropy se cítí být zasažena dezinformacemi

V průměru 29 % obyvatel Střední Evropy a Pobaltí uvádí, že se cítí být silně zasaženi dezinformacemi v médiích.

dezinformace

Ilustrační foto.
Zdroj: Rawpixel

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Rawpixel

Průzkum agentury Ipsos mapuje, jak obyvatelé Střední Evropy a Pobaltí vnímají dezinformace v médiích. Výzkum v osmi státech střední a východní Evropy ukázal, že v průměru 29 % obyvatel těchto zemí uvádí, že jsou silně zasaženi dezinformacemi v médiích. Nejvíce se cítí být dezinformováni obyvatelé Maďarska a to téměř polovina (49 %). Naopak nejméně se cítí být zasaženi Rakušané (20 %), Estonci (25 %) a Češi (27 %).

Přes 50 % lidí uvedlo, že k šíření dezinformací přispívá přílišná důvěřivost lidí, kteří nepodložené zprávy konzumují. Každý čtvrtý občan zahrnutých ve výzkumu přiznává, že k problému dezinformací přispívá i vládní politika. Nejčastěji mají tento názor Maďaři, kde s tímto výrokem souhlasí 58 % populace.

Součástí výzkumu bylo i měření uvěřitelnosti vybraných dezinformací z posledních měsíců. Dezinformaci o tom, že USA vyvážejí zkapalněný plyn z Ruska do Evropy, uvěřila více než třetina obyvatel zkoumaných zemí.

Více než dvě třetiny (69 %) obyvatel souhlasí s tím, že je účinným nástrojem proti dezinformacím posilování mediální gramotnosti. Podobné číslo pak vidí jako efektivní vytváření a podporu fakt-checkingových platforem či odstraňování škodlivého obsahu provozovateli platforem, na kterých se nachází.

Autor: Šimon Mitro
Zdroj: Ipsos

Související

zasněžená silnice
Zahraniční Počasí

Sněžení a mrazivé teploty zasáhly střední Evropu

krajina
Domácí Příroda

Kvalita životního prostředí v Česku se zlepšuje

peníze
Domácí

Téměř čtvrtina Čechů splácí půjčky. Mladí si často berou úvěr kvůli lákavým nabídkám

Screen reklamy Alzy ke slevové akci Black Friday
Ekonomika Nakupování

Při nákupech elektroniky dominují eshopy nad kamennými prodejnami