pátek 27. června 2025

Většina Čechů nechce zrušit známkování v prvních třídách

Podle průzkumu agentury STEM/MARK většina Čechů nestojí o zrušení známkování v prvních až třetích třídách základních škol.

škola

Ilustrační foto.
Zdroj: Pixnio

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Pixnio

Zaběhlý systém známkování přijde Čechům přehlednější a objektivnější než slovní hodnocení. Vyplývá to z průzkumu agentury STEM/MARK. Průzkum vznikl v souvislosti s nedávným návrhem Ministerstva školství, který by v 1. až 3. třídě základních škol nahradil známky slovním hodnocením. Slovní hodnocení by upřednostnilo 39 procent respondentů, jako důvody uvádí méně stresu u dětí a individuální přístup.

Naopak 53 procent dotázaných navrhovanou změnu odmítá a zbylých osm procent nemá vyhraněný názor. „Větší podporu má myšlenka zavedení slovního hodnocení v prvních třídách základních škol hlavně u mladých lidí pod 30 let, naopak mezi seniory je odpor k takové změně nejvýraznější,“ komentoval výsledky Radek Pileček z agentury STEM/MARK.

Nejčastěji zmiňovanými důvody pro zachování známkování i v nejnižších třídách základních škol jsou: zvyk a tradice (24 %), jednoduchost, přehlednost a srozumitelnost (23 %), objektivita, známky jasně vystihují znalosti (21 %) a motivace (20 %).

Zastánci slovního hodnocení u malých dětí zase uvádí jako největší pozitiva: menší tlak na děti, méně stresu (31 %), osobnější přístup, který ukáže individuální kvality i slabiny (31 %), komplexnější, obsáhlejší hodnocení (24 %), motivace a povzbuzení (13 %).

Autor: Šimon Mitro
Zdroj: STEM/MARK

Související

učitelka
Domácí Školství

Celonárodní šetření odhalilo stav učitelů v českých školách

profimedia-0864214267
Domácí Školství

Na střední školu se stále nedostaly tisíce dětí. Čeká je třetí kolo

střední škola
Domácí Školství

Digitální wellbeing má definici. Školám má pomoci chránit duševní zdraví dětí

rodina
Zahraniční

Mladí Američané plánují méně dětí než dříve