čtvrtek 23. října 2025

Většina Čechů nechce zrušit známkování v prvních třídách

Podle průzkumu agentury STEM/MARK většina Čechů nestojí o zrušení známkování v prvních až třetích třídách základních škol.

škola

Ilustrační foto.
Zdroj: Pixnio

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Pixnio

Zaběhlý systém známkování přijde Čechům přehlednější a objektivnější než slovní hodnocení. Vyplývá to z průzkumu agentury STEM/MARK. Průzkum vznikl v souvislosti s nedávným návrhem Ministerstva školství, který by v 1. až 3. třídě základních škol nahradil známky slovním hodnocením. Slovní hodnocení by upřednostnilo 39 procent respondentů, jako důvody uvádí méně stresu u dětí a individuální přístup.

Naopak 53 procent dotázaných navrhovanou změnu odmítá a zbylých osm procent nemá vyhraněný názor. „Větší podporu má myšlenka zavedení slovního hodnocení v prvních třídách základních škol hlavně u mladých lidí pod 30 let, naopak mezi seniory je odpor k takové změně nejvýraznější,“ komentoval výsledky Radek Pileček z agentury STEM/MARK.

Nejčastěji zmiňovanými důvody pro zachování známkování i v nejnižších třídách základních škol jsou: zvyk a tradice (24 %), jednoduchost, přehlednost a srozumitelnost (23 %), objektivita, známky jasně vystihují znalosti (21 %) a motivace (20 %).

Zastánci slovního hodnocení u malých dětí zase uvádí jako největší pozitiva: menší tlak na děti, méně stresu (31 %), osobnější přístup, který ukáže individuální kvality i slabiny (31 %), komplexnější, obsáhlejší hodnocení (24 %), motivace a povzbuzení (13 %).

Autor: Šimon Mitro
Zdroj: STEM/MARK

Související

eurozóna
Ekonomika

Evropa se dělí na chudý jih a bohatý střed

displej
Ostatní Technologie

Děti a obrazovky: Rodiče přiznávají, že v digitální době ztrácejí kontrolu

učitel
Domácí Školství

Učitelé jsou spokojenější, ale profese ztrácí lesk

557623868_1211867704300297_2024098727155979568_n
Domácí

91 procent Čechů nevěří, že politici plní svoje sliby