34letá Božena má nové útočiště ve specializované stanici na chov orlosupů Guadalentín ve Španělsku, kde na ni čeká podobně starý samcem. V liberecké zoo, kde strávila celkem dvaatřicet let, přivedla na svět 18 mláďat. Devět z nich putovalo do volné přírody evropských velehor. Se svým celoživotním druhem Pištou, který v Liberci uhynul v loňském roce, tak výrazně přispěla k návratu orlosupů do evropské přírody, kde byli tito dravci v minulém století téměř vyhubení. Teď se odborníci rozhodli Boženu přesunout. „Staří orlosupi si obecně špatně zvykají na nového partnera. Vždy je ale mnohem větší šance k úspěchu, když se doveze samice k samcovi. Opačně to bývá problém,“ vysvětluje zoolog Jan Hanel.
Vzhledem k vysokému věku už nový pár mláďata pravděpodobně neodchovají. „Ve skalách v blízkosti centra Guadalentín ale hnízdí dva potomci Boženy a Pišty, takže by se vlastně z našeho pohledu dalo konstatovat, že přijela tchýně na kontrolu,“ vtipkuje zoolog.
Liberecká zoo se ale záchraně orlosupů bradatých věnuje dál. V zoo stále zůstává mladší chovný pár a v následujících dnech dorazí z francouzského záchranného centra Le Gypaéte barbu v Horním Savojsku další mladá samice, která zajistí kontinuitu libereckého chovu orlosupů bradatých na další desítky let.
Stěhování už má za sebou také roční samec žirafy Rothschildovy. Novým dočasným domovem se mu stala zoologická zahrada v Jihlavě, kde se stane součástí nově sestavené samčí skupiny. Zbylé tři liberecké žirafy zatím pod Ještědem zůstávají, ale i je na konci léta čeká plánovaný transport do jiných zoo. Důvodem je kompletní rekonstrukce pavilonu, která začne v září a potrvá asi rok. Poté se žirafy do Liberce opět vrátí.
Umístění tak velkých zvířat se specifickými nároky na výběh není nic jednoduchého. Problémy mohou být především u samců, kterých je vzhledem k uspořádání ve stádu potřeba mnohem méně. „Všechny naše žirafy se stanou součástí velké výměny mezi čtyřmi českými zahradami, jmenovitě Dvorem Králové, Jihlavou, Ostravou a Libercem. Na konci léta by tak měly být všechny skupiny vhodně doplněné s výhledem na budoucí chov nebo s ideální kompozicí samčí skupiny. Pouze liberecký chov si dá plánovanou roční pauzu,“ říká hlavní zoolog Luboš Melichar.
Vzhledem k výšce je nutné žirafy přepravovat v adekvátně prostorném prostředku. V současné době jsou k dispozici dokonce přepravníky umožňující transport i více žiraf najednou. Ty mají posuvnou střechu, která je v momentě, kdy žirafa vchází přes koridor, vytažená do maximální výšky. Když je zvíře uvnitř, začne se postupně stahovat dolů tak, aby byl přepravní prostředek co nejvíc mobilní, ale aby transportovaným zvířatům poskytl dostatečný komfort. „Tím, že jsou to vysoká zvířata, mají i vysoko těžiště, a jsou tak mnohem zranitelnější. Ve chvíli, kdy by auto začalo prudčeji brzdit, žirafa by mohla přepadnout směrem dozadu, což by pro ni mělo fatální následky. Díky snížení těžiště těla je tak mnohem stabilnější. Není to pro ni úplně netypická poloha, takže i při několikahodinového transportu v ní dokáže bez obtíží setrvat,“ vysvětluje zoolog.