V průběžné monitorovací zprávě k Strategii vzdělávací politiky do roku 2030+ jsou prezentovány úspěchy v období let 2020 až 2023 na mateřských a základních školách. Patří mezi ně snížení počtu dětí ve třídách školek, zvýšení kapacity a zlepšení technického vybavení. Dochází také k posílení podpory ve formě více školních psychologů a speciálních pedagogů.
Počet dětí ve věku tři až pět let docházejících do mateřských škol stoupl z 88 procent v roce 2020 na přes 90 procent v roce 2022. Kapacita mateřských škol vzrostla o více než 11 tisíc míst, což znamená 82procentní nárůst v obecních školkách. Nicméně nedostupnost předškolního vzdělávání pro děti mladší tří let představuje stále výzvu. Zájem rodičů o školky pro dvouleté děti přetrvává, avšak nedostatek míst pro tuto věkovou skupinu zůstává problémem.
Strategie také zahrnuje rozvoj digitální gramotnosti a modernizaci výuky informatiky. Základní školy zaznamenaly výrazné zlepšení ve vybavenosti notebooky a tablety, díky podpoře z národních zdrojů a Národnímu programu obnovy. Kromě toho se častěji využívají mobilní učebny a školní informační systémy.