Monitoring šikany, školní psycholog, krizové týmy, nový vyučovací předmět a další novinky zahrnuje program, který představilo ministerstvo školství. Chce například podporovat pozice školního psychologa nebo speciálního pedagoga, který se bude věnovat duševnímu zdraví dětí.
Vzniknout mají také krizové intervenční týmy, které v případě potřeby do 36 hodin dorazí do školy zasažené krizovou situací, poskytnout celé školní komunitě komplexní služby a provedou školu procesem zvládání krize a vyrovnávání se s jejími následky. Ve všech krajích České republiky budou multidisciplinární týmy, které budou podporovat školy při práci s dětmi s odlišnými projevy chování. V praxi tedy budou pomáhat například dětem po hospitalizaci na psychiatrii, rodiče zase naučí chápat psychické rozpoložení dítěte.
Program chce zavést monitoring šikany na školách a také nový vyučovací předmět týkající se osobnostně-sociální výchovy a podpory osobní pohody. Žáci by se tak již od útlého věku učili, jak žít tak, aby jim po duševní stránce bylo co nejlépe, nebo jak vycházet s druhými a předejít konfliktům.
Zároveň se chystají jednání s vysokými školami o navýšení kapacit studijních programů psychologie a speciální pedagogiky.
Duševní zdraví v číslech
Podle organizace UNICEF trpí některou z duševních nemocí až 16,3 procenta evropských dětí, kterým je od deseti do 19 let. V Česku se duševní onemocnění týká 11 procent. Z výzkumů též vyplývá, že se o duševní zdraví zajímají téměř dvě třetiny českých dětí a dospívajících.