Podvodníci často napodobují státní instituce, renomované značky a e-shopy, aby získali důvěru svých obětí. I kvůli rostoucímu počtu online transakcí se zvyšuje pravděpodobnost, že se spotřebitelé stanou oběťmi podvodů.
Podle odborníků nejvíce přitahují kyberzločince právě svátky. Lidé jsou totiž méně pozorní. Nejoblíbenějšími technikami jsou phishing, což je krádež osobních údajů přes podvodné e-maily, smishing, to jsou podvodné SMS a vishing, lživé telefonáty.
Podvodníci nejdou po žádných malých sumičkách v loňském roce okradli obyvatelé České republiky o miliardu korun a to jsou ve statistice českých bank jen ti, co svou ztrátu nahlásili. Hodně lidí se za to, že byli podvedení, stydí a trestný čin vůbec neoznámí.
A co je nejčastější fintou kyberpodvodníků? Vydávají se za operátora banky, e-shopu, pojišťovny nebo dokonce za policistu. Jejich technické vybavení dokáže přečíslovat číslo na vašem displeji, aby se vám zobrazilo skutečné číslo do instituce, ze které podvodník údajně volá. Posléze vám volající napovídá něco o tom, že jsou vaše peníze v nebezpečí, protože někdo našel vaši občanku a vy je musíte z banky převést například do národní banky. Pokud tak učiníte, peníze už nikdy neuvidíte.
Podvodníci se ale vydávají za kohokoliv si vzpomenete, a tak si dejte pozor na příliš aktivní volající a příliš atraktivní nabídky. Pokud vám přijde zpráva, která vás jakkoliv straší, raději si ověřte, zda opravdu odchází z instituce, ze které tvrdí, že odchází.
Svátky jsou velmi rizikovým obdobím, protože lidé objednávají spoustu věcí přes internet a zadávají své údaje na různé stránky. Dejte si také pozor, kde nakupujete a kam vypisujete svou adresu nebo telefonní číslo.
Techniky podvodníků se den ode dne stávají věrohodnější a odborníci tvrdí, že v budoucnu bude ještě hůř. Zločincům totiž ve velkém pomáhá umělá inteligence, která jde stále dopředu. Brzy tak nastanou chvíle, kdy bude umět napodobit i hlas někoho, komu opravdu věříte. Buďte proto opravdu obezřetní a vše si pečlivě ověřujte.