„Podvodníci své útoky často maskují jako novinové články a posilují je prostřednictvím tzv. deep fake videí, tedy technologie umělé inteligence, která vytváří falešná videa, jež jsou velmi obtížně rozeznatelná od reality. Aktuálně využívají fotografií, loga i podobné grafiky jako Skupina ČEZ. Tyto klamavé reklamy se šíří nejčastěji prostřednictvím sociálních sítí, jedná se hlavně o Facebook, Twitter, Instagram, YouTube a TikTok,“ uvádí zástupci společnosti.
Klamavé reklamy se bohužel stále množí!
— Úřad vlády ČR (@strakovka) January 23, 2023
Podvodné reklamy zneužívající značku @SkupinaCEZ a Vlády ČR slibují nereálné zisky a vyzývají k registraci.
Neposkytujte podvodníkům žádné osobní údaje.
Jediné správné stránky jsou https://t.co/QrBZAZbIYU.
Více na https://t.co/dV2JW9K0te.
Nejlepší obranou zůstává obezřetný a skeptický přístup běžných uživatelů internetu.
Jak poznat podvodnou reklamu?
Působí na první pohled důvěryhodně.
Používá logo podobné logu zavedení společnosti.
Používá oficiální fotografie i podobné barvy.
Obsahuje smyšlená vyjádření vedení společnosti.
Má často podobu novinového článku a videa s nabídkou s příběhy konkrétních lidí.
Je umístěná mimo oficiální doménu firmy, za kterou se vydává. Adresní řádek je obvykle shlukem písmem a číslic, neodkazuje v žádné části na primární web, často jde o domény se zahraničními koncovkami .com, .ru,. app.