Některé vysoké školy zakázaly studentům používat umělou inteligenci, jiné zrušily bakalářské práce, protože nedokážou odhalit zda je nevytvořila umělá inteligence. Kamil Malinka z Vysokého učení technického v Brně tvrdí, že zákazy nedávají smysl. „Namísto jejího zakazování bude pro studenty i pedagogy důležité naučit se umělou inteligenci správně využívat. Jedna z prvních reakcí akademické obce byla oprávněná obava z podvádění, když studenti velmi rychle tuto technologii přijali a začali ji efektivně využívat i tam, kde neměli,“ vysvětluje Malinka. Počáteční panika zase rychle pominula. Stále totiž existují nástroje, které prověří skutečné studentovy znalosti, například ústní zkoušení nebo klasický písemný test.
Umělá inteligence prý nemá u odborných problémů dostatečně hluboké a spolehlivé znalosti. Ve Spojených státech amerických například ChatGPT například úspěšně složil zkoušky na právnickou vysokou školu. „Na řešení některých – především znalostních – typů úloh je to mocný nástroj. Jinde ale dost selhává. Umělá inteligence nepřinese nové myšlenky, bude vždy parafrázovat už existující řešení,“ uvádí Malinka.
Vysoké učení technické umělou inteligenci už plně zapojilo do studia. Používají ji studenti i samotní pedagogové. "Je to skvělý nástroj umožňující vyhnout se opakujícím se činnostem, jako jsou rešerše, a uspořenou energii věnovat návrhu kreativních řešení,“ vyjmenovává výhody Malinka. Studenti umělou inteligenci používají i jako konzultační asistenční nástroje ve chvíli, kdy potřebují něco dohledat či dovysvětlit. Nebo napíšou text a umělou inteligencí si nechají zkontrolovat jazyk, stylistiku a zakomponovat klíčová slova.
Společně s přínosy s sebou umělá inteligence nese také jistá rizika. Například když si student od Chatbotu nechá napsat diplomovou práci, ve většině případů k odhalení podvodu nedojde. „Pocitově to nějak zkontrolujete, ale nemáte jistotu ani měřitelné parametry. Některé testovací nástroje zkoušely využít lingvistickou analýzu a zjistit, zda AI nepíše texty s odlišnou strukturou než člověk, ale výsledky nebyly průkazné,“ dodává Malinka.
Proto prý není žádné sci-fi, když v dohledné době umělá inteligence svůj první akademický titul skutečně získá.