Umělá inteligence (AI) v podobě strojového učení a neuronové sítě se zdá být žhavou novinkou díky zpřístupnění ChatGPT veřejnosti. Avšak pravdou je, že AI je tu s námi již delší dobu a usnadňuje nám každodenní činnosti. Průzkum výzkumné agentury Pew Research zjišťoval, jak moc si lidé v USA uvědomují, že určité činnosti má na strasti AI.
Konkrétně průzkum vybral šest položek, které má na svědomí AI:
- Nositelná elektronika jako chytré hodinky, která analyzuje naše fyzické aktivity a spánek
- Chatbot v eshopech, který okamžitě reaguje na dotazy zákazníků
- Doporučování produktů na základě našich předešlých nákupů
- Bezpečnostní kamery, jež v případě zachycení neznámé osoby pošlou uživateli notifikaci
- Doporučování hudebních playlistů v aplikacích jako Spotify
- Poskytovatel emailů, jenž rozezná, zda je příchozí pošta spam anebo ne
Respondenti dostali seznam výše zmíněných položek a měli za úkol určit, zda se jedná o umělou inteligence nebo ne. Nejvíc dotazovaných si uvědomuje přítomnost AI v nositelné elektronice (68 %) a v eshopovém chatbotovi (65 %). Naopak nejméně označilo činnost AI v souvislosti s emailem (51 %).
Průzkum však ukázal, že pouze necelá třetina lidí (30 %) zaškrtla správně všechny položky jako činnost AI.
Šetření dále ukázalo, že více vzdělaní Američané mají větší povědomí o AI. Celkem 53 procent vysokoškoláků označilo všech šest položek jako činnost AI, zatímco jen 14 procent těch, kteří mají maturitní a nižší vzdělání. Značný rozdíl je i v případě rasové příslušnosti. 40 procent amerických Asiatů označilo všech šest položek, naopak bělochů tak učinilo 34 procent a Afroameričanů pouze 14 procent.