Podle zprávy konzultační společnosti McKinsey jsou nízkopříjmové profese v potravinářském průmyslu a v oblasti zákaznického servisu mezi pozicemi, kterou budou pravděpodobně v budoucnu nahrazeny umělou inteligencí. „Práce, které bývaly osobní a měly nějaký fyzický interaktivní prvek, se přesouvají do online prostoru, vidíme také mnohem více pracovních pozic souvisejících s doručováním,“ řekla ředitelka McKinsey Global Institute Kweilin Ellingrud pro stanici CBS.
Tyto práce budou nahrazovány zařízeními, jako jsou rychlé samoobslužné kiosky, které umožňují provozovnám fungovat s mnohem méně zaměstnanci. Zákaznický servis již nyní prochází transformací, kdy reálné lidi nahrazují AI chatboti, kteří dovedou vytvářet rychlé personalizované odpovědi na složité dotazy zákazníků. Jelikož generativní AI může rychle vyhledat data pro konkrétního zákazníka, působí efektivněji než lidský obchodní zástupce.
Zpráva McKinsey uvádí, že do roku 2030 by mohlo být 30 procent pracovních hodin v celém americkém pracovním trhu zautomatizováno díky AI. Generativní AI umožňuje kvalifikovaným pracovníkům být produktivnější, ale zaměstnanci budou muset tyto změny přijmout a přizpůsobit se jim pomocí přeškolování. Podle Ellingrud jsou dva klíčové typy dovedností, které budou vyžadovány: technologické a sociální/emoční dovednosti.
Technologické znalosti neznamenají nutně programování, ale pracovníci musí být schopni interagovat s novými technologiemi, aby mohli svou práci vykonávat efektivněji. Sociální a emoční dovednosti, jako je projevování empatie a skutečná odpověď na lidské reakce, jsou kritické, protože „to je jedna z mála věcí, které nemohou být tak dobře replikovány strojem nebo AI,“ dodala Ellingrud pro CBS.