Podle ministerstva dnes více než deset procent učitelů nemá potřebnou kvalifikaci, což představuje přes šestnáct tisíc úvazků. Pokud stát nezasáhne, mohl by tento podíl do roku dva tisíce třicet pět vzrůst až na bezmála devatenáct procent. Ještě horší je situace u školních psychologů a speciálních pedagogů – přes osmdesát procent škol psychologa nemá vůbec a sedm z deseti postrádá speciálního pedagoga.
Nový program počítá se zvýšením počtu studentů učitelských oborů o deset procent, u nedostatkových předmětů jako matematika či cizí jazyky dokonce o pětinu. V regionech s největším podílem nekvalifikovaných učitelů, například v Karlovarském nebo Ústeckém kraji, má být nárůst ještě výraznější. Speciální pedagogiku má studovat o pětinu více mladých lidí a počet studentů psychologie by se měl navýšit až o polovinu.
„Chceme-li zajistit kvalitní vzdělávání pro každé dítě, musíme začít u lidí, kteří ho zajišťují,“ zdůraznil ministr školství Mikuláš Bek. Program podle něj pomůže zajistit dostatek motivovaných učitelů i odborníků, kteří mohou podpořit žáky se speciálními potřebami.
Na realizaci mezi lety dva tisíce dvacet šest a dva tisíce třicet sedm je vyčleněno šestnáct celých dvě miliardy korun. Peníze mají jít z rozpočtu ministerstva prostřednictvím mechanismu „společenská poptávka“ a budou rozdělovány prioritně podle stanovených cílů. Návrh nyní čeká na projednání vládou.