Výzkum o spokojenosti pedagogických pracovníků si nechal udělat Ústecký kraj. Data ukázala, že duševní pohoda je nižší u pracovníků na základních školách, kde asi 31 procent vykazuje podprůměrné hodnoty. U pracovníků středních škol a gymnázií je to 26 procent. Přes 15 procent pracovníků škol v Ústeckém kraji vykazuje symptomy úzkosti a šest procent symptomy deprese. Pro víc než třetinu pedagogického sboru jsou intenzivním stresovým faktorem administrativní povinnosti, což je víc než u stresu, který zažívají kvůli problematické komunikaci s rodiči.
„Spokojenost pedagogických pracovníků se zásadním způsobem promítá do atmosféry ve škole i ve třídě při výuce. Naše data potvrzují, že je ve školství stále mnoho prostoru pro zlepšení a cílenou podporu pracovníků škol, zejména pokud jde o sladění pracovních a rodinných povinností nebo pro různé benefity podporující fyzické a duševní zdraví,” říká sociolog a vedoucí výzkumného týmu Roman Petrenko.
Z výzkumu také vyplynulo, že sami pedagogové by uvítali zavedení takzvaných sick days, zejména mladší pracovníci škol pak preferují dostupné zaměstnanecké benefity, lepší podmínky pro výuku nebo snazší možnost skloubit profesní a rodinný život.
Na výsledky výzkumu Ústecký kraj reaguje a připravuje konkrétní opatření, která mají přispět ke zlepšení pracovních podmínek ve školách a ke snížení rizika syndromu vyhoření. „Dlouhodobě mapujeme situaci ve školství a hledáme způsoby, jak naše školy podpořit. Ukazuje se, že klíčovým článkem jsou ředitelé a zároveň musíme věnovat větší péči duševnímu zdraví pedagogů. Věřím, že naše kroky jdou správným směrem. Ať už jde o podporu ředitelů, vzdělávání v oblasti psychohygieny nebo modernizaci školního prostředí. V tom budeme rozhodně pokračovat,“ říká hejtman Richard Brabec.
Unikátní výzkum se zaměřil na spokojenost pracovníků škol na základních i středních školách v Ústeckém kraji. Zabýval se především učiteli, ale také dalšími pedagogickými pracovníky, jako jsou školní psychologové, sociální pedagogové nebo speciální pedagogové. Zmapoval několik provázaných oblastí, od rizika vyhoření, depresivních a úzkostných symptomů, přes vztahy na pracovišti nebo vztahy s rodiči žáků až po časovou a administrativní náročnost práce. Celkově odpovědělo 3 897 pracovníků škol z celého Ústeckého kraje.