Ať už jde o chronická onemocnění nebo akutní problémy, přístupy k těmto situacím se ve školách různí. Dokazuje to výzkum ombudsmana i zkušenosti rodičů. Nejde však jen o samotný pobyt ve škole, ale například také na výletech nebo na škole v přírodě.
Epilepsie, cukrovka nebo na příklad alergie na potraviny jsou zdravotními komplikacemi, se kterými se žáci potýkají nejčastěji. Rodiče následně s vyučujícími řeší, jakých akcí se mohou jejich děti účastnit, a jakých nikoliv.
„Školy se musí snažit vytvářet podmínky pro to, aby se i děti se zdravotními problémy mohly bezpečně zapojit nejen do povinné výuky, ale také do nadstandardních aktivit, jako jsou třeba kroužky. Pokud škola přiměřená opatření vůči dítěti s nemocí nebo postižením nepřijme, jde podle antidiskriminačního zákona o diskriminaci. K rovnému přístupu ke vzdělávání zavazuje také školský zákon i mezinárodní úmluvy,“ upozornil ombudsman Stanislav Křeček.
Aktualizovaná metodika týkající se těchto situací vznikne v průběhu příštího roku. Díky ní mají být rodiče i učitelé lépe připravení. Kromě toho vznikne manuál, jak se v nečekaných situacích, kdy žák potřebuje okamžitou pomoc, mají učitelé chovat. Učitelé se budou řídit obecnými pravidly pro poskytování pomoci žákům. V současné době se připravuje první manuál, jenž se týká dětí s cukrovkou.