Stromů kolem krajských silnic ubývá rychleji, než je stíhají nahrazovat nové sazenice. Od roku 2003 zmizelo nejméně 370 tisíc stromů, zatímco vysazených bylo jen necelých 226 tisíc. Na tři pokácené tedy připadnou jen dva nové, a to statistiky nezahrnují dálnice, silnice I. třídy ani místní komunikace. Změny v krajině jsou tak mnohem výraznější, než ukazují oficiální data.
Nejvypjatější situace je v Královéhradeckém kraji. Ten se v žebříčcích objevuje pravidelně na špici a rok 2024 nebyl výjimkou. Pokáceli tam totiž přes pět tisíc stromů, ale vysadili jich ani ne 1 200. Poměr devět ku dvěma je nejhorší v zemi a opakuje se dlouhodobě. Kraj i silničáři poukazují na problémy s pozemky sousedů, kteří s výsadbou často nesouhlasí, i na peníze potřebné pro následnou péči. Přestože legislativa výsadbu v ochranných pásmech mírně uvolnila, v praxi se situace zatím výrazně nezměnila.
Na druhé straně stojí debata o bezpečnosti silničního provozu. Zatímco odborníci na zeleň upozorňují na ekologický a krajinotvorný význam alejí, které regulují teplotu, snižují prašnost, zadržují vodu nebo omezují sněhové jazyky, policie připomíná, že právě stromy patří k nejčastějším pevně stojícím překážkám, do kterých řidiči narážejí. Ročně jde o víc než dva tisíce nehod.
Důležitá je podle policie i odborníků správně zvolená vzdálenost výsadby od komunikace a dodržení bezpečnostních parametrů. Stromy mohou být u silnic užitečné, ale jen tam, kde jejich umístění nepředstavuje nepřiměřené riziko.