Česká vláda schválila návrh mezinárodní smlouvy s Německem o výstavbě Krušnohorského tunelu, který se stane páteří nového vysokorychlostního železničního spojení mezi Prahou a Drážďany. Tunel bude zároveň součástí širší evropské trasy Via Vindobona, propojující Berlín, Prahu a Vídeň. Projekt slibuje rychlejší dopravu, lepší spojení regionů i posílení bezpečnosti ve střední Evropě.
Tunel bude měřit přes 30 kilometrů, z toho téměř 12 km povede českým územím. Umožní osobní dopravu rychlostí až 200 km/h a nákladní vlaky pojedou rychlostí 120 km/h. Cesta mezi Prahou a Drážďany se tak zkrátí z dosavadních dvou a půl hodin na pouhou hodinu.
Výstavba má jednotný technický standard podle evropských pravidel a bude zahrnovat dva jednokolejné tubusy, moderní řízení provozu a bezpečnostní i evakuační zařízení. Financování zajistí kombinace českých, německých a evropských peněz – česká strana ponese zhruba 39 procent nákladů, které se odhadují na 45 miliard korun a budou rozloženy do 15 let.