středa 4. června 2025

Třetinu nevoličů lze přesvědčit k volbám, uvádí průzkum

Přes milion Čechů nechodí k volbám vůbec a další milion a půl jen občas. Nová studie agentury STEM/MARK odhalila, proč zůstávají doma – a co by je možná přimělo změnit názor.

volby

Ilustrační foto.
Zdroj: Rawpixel

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Rawpixel

V České republice se stále více rozrůstá skupina nevoličů. Téměř 1,4 milionu lidí, což je zhruba 17 procent oprávněných voličů, se voleb pravidelně neúčastní. Sociologický průzkum agentury STEM/MARK v rámci výzkumu pro Českou televizi přináší nové poznatky o důvodech této apatie a možnostech, jak tuto skupinu přesvědčit.

Nevoliči tvoří pestrou, ale často frustrovanou skupinu. Chroničtí nevoliči – tedy ti, kteří k volbám nechodí nikdy – jsou většinou lidé s nižším vzděláním, horšími životními podmínkami a malým zájmem o politiku. Druhou skupinu tvoří takzvaní vlažní voliči, kteří se účastní jen někdy. Často váhají do poslední chvíle, a o jejich rozhodnutí mnohdy rozhoduje počasí nebo aktuální nálada.

Za hlavní důvod neúčasti označují lidé nedůvěru v politiky a pocit, že „není koho volit“. Mnozí nevěří ani lidem kolem sebe – podle průzkumu téměř polovina nevoličů považuje ostatní za nedůvěryhodné, což je více než dvojnásobek oproti celé populaci. Výrazně méně se také zajímají o dění ve společnosti, a to jak v Česku, tak ve světě.

Nevoliči mají největší důvěru k prezidentovi, ale jen mizivou k vládě a Poslanecké sněmovně. Preferují přímé a srozumitelné volby – například prezidentské nebo komunální, kde znají konkrétní tváře. Naopak sněmovní volby jim připadají složité a vzdálené. Přesto až třetina těch, kdo letos nechtějí volit, může své rozhodnutí ještě změnit.

Hlavními tématy, která je trápí, jsou ceny potravin, energie, zdravotnictví, platy a dostupnost bydlení – tedy podobné oblasti jako u běžných voličů. Klíčovou motivací pro změnu postoje by mohla být důvěryhodná politická strana, větší odpovědnost politiků a zřetelné zlepšení každodenního života. Voličské kampaně tak mají šanci oslovit vlažné a nerozhodnuté – pokud budou pozitivní, věcné a srozumitelné. Negativní přístup naopak účast odrazuje.

Autor: Šimon Mitro

Související

junk food
Domácí

Čtvrtina studentů chodí do fast foodů minimálně jednou týdně

AI
Domácí AI

Dvě pětiny Čechů už zkoušely umělou inteligenci

GrtpjNrWMAEly7Z
Domácí

Zadlužený dezinformátor Vrabel se honosí drahými tituly, odmítl říct, kde je získal

David Turnda je novým předsedou FAČR.
Fotbal

Fotbalová asociace ČR má nového předsedu, je jím David Trunda