neděle 26. října 2025

Třetinu nevoličů lze přesvědčit k volbám, uvádí průzkum

Přes milion Čechů nechodí k volbám vůbec a další milion a půl jen občas. Nová studie agentury STEM/MARK odhalila, proč zůstávají doma – a co by je možná přimělo změnit názor.

volby

Ilustrační foto.
Zdroj: Rawpixel

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Rawpixel

V České republice se stále více rozrůstá skupina nevoličů. Téměř 1,4 milionu lidí, což je zhruba 17 procent oprávněných voličů, se voleb pravidelně neúčastní. Sociologický průzkum agentury STEM/MARK v rámci výzkumu pro Českou televizi přináší nové poznatky o důvodech této apatie a možnostech, jak tuto skupinu přesvědčit.

Nevoliči tvoří pestrou, ale často frustrovanou skupinu. Chroničtí nevoliči – tedy ti, kteří k volbám nechodí nikdy – jsou většinou lidé s nižším vzděláním, horšími životními podmínkami a malým zájmem o politiku. Druhou skupinu tvoří takzvaní vlažní voliči, kteří se účastní jen někdy. Často váhají do poslední chvíle, a o jejich rozhodnutí mnohdy rozhoduje počasí nebo aktuální nálada.

Za hlavní důvod neúčasti označují lidé nedůvěru v politiky a pocit, že „není koho volit“. Mnozí nevěří ani lidem kolem sebe – podle průzkumu téměř polovina nevoličů považuje ostatní za nedůvěryhodné, což je více než dvojnásobek oproti celé populaci. Výrazně méně se také zajímají o dění ve společnosti, a to jak v Česku, tak ve světě.

Nevoliči mají největší důvěru k prezidentovi, ale jen mizivou k vládě a Poslanecké sněmovně. Preferují přímé a srozumitelné volby – například prezidentské nebo komunální, kde znají konkrétní tváře. Naopak sněmovní volby jim připadají složité a vzdálené. Přesto až třetina těch, kdo letos nechtějí volit, může své rozhodnutí ještě změnit.

Hlavními tématy, která je trápí, jsou ceny potravin, energie, zdravotnictví, platy a dostupnost bydlení – tedy podobné oblasti jako u běžných voličů. Klíčovou motivací pro změnu postoje by mohla být důvěryhodná politická strana, větší odpovědnost politiků a zřetelné zlepšení každodenního života. Voličské kampaně tak mají šanci oslovit vlažné a nerozhodnuté – pokud budou pozitivní, věcné a srozumitelné. Negativní přístup naopak účast odrazuje.

Autor: Šimon Mitro

Související

displej
Ostatní Technologie

Děti a obrazovky: Rodiče přiznávají, že v digitální době ztrácejí kontrolu

557623868_1211867704300297_2024098727155979568_n
Domácí

91 procent Čechů nevěří, že politici plní svoje sliby

ChatGPT
Zahraniční AI

Umělá inteligence proniká do práce Američanů

Bartoš Hřib
Domácí

Bartoš se stříhat nebude. Piráti cíl splnili, Hřib ale sázku o dredy prohrál