Šetření datových analytiků observatoře z Univerzity Karlovy ve spolupráci s agenturou IPSOS se uskutečnilo v několika evropských zemích. Asi dvě třetiny české populace podle něj používají sociální sítě, na kterých mají vytvořený vlastní profil a sdílejí příspěvky, nejméně jednou denně. Z toho 14 procent uvedlo, že je používá jednou denně, 30 procent víc než jednou a 14 procent víc než desetkrát denně. Necelá desetina respondentů dokonce uvedla, že sociální média navštěvuje tak často, že to ani nedokáže spočítat.
Třetina české populace na sociálních sítích tráví víc než dvě hodiny denně. Sociální sítě nepoužívá vůbec 14 procent Čechů.
„Pro velkou část populace jde o rutinní každodenní aktivitu. Výzkum zároveň odhaluje menší skupinu intenzivních uživatelů. Zhruba každý čtrnáctý dotázaný tráví na sociálních sítích čtyři a více hodin denně, přičemž přibližně dvě procenta populace jsou online dokonce déle než šest hodin denně,“ uvádí sociolog a datový analytik Ivan Ruta Cuker.
Informační únavu deklaruje 60 procent české populace. „Únava z množství mediálně prezentovaných zpráv je signifikantně častější mezi ženami a její míra mírně klesá s rostoucím věkem dotázaných,“ doplňuje Cuker.
Zdaleka nejvíc uživatelů má účet na Facebooku, 88 procent. Následuje WhatsApp se 73 procenty, Messenger se 68 procenty, Instagram s 52 procenty a YouTube s 50 procenty. Meněí zájem je i Pinterest, TikTok, LinkedIn, Telegram a Snapchat. „Účet na TikToku mají dominantně nejmladší ročníky. Spíše mladší lidé mají zřízené účty na Instagramu i YouTube. Facebook je velmi běžný i mezi staršími generacemi,“ upřesňuje Cuker.