Při nehodách zemřelo 385 lidí, dalších 1 386 se potýkalo s těžkým zraněním a 20 623 s lehčím. Výzkum také ukazuje, že přibývá nehod na elektrokoloběžkách. Pro více než 77 procent nehod je typické, že uživatelé koloběžek nepoužili helmu.
Data projektu Komplex také ukázala, že dopravní nehody lidi velmi traumatizují, a to bez ohledu na jejich závažnost. „Ze vzorku více než 2 000 respondentů se potvrdilo, že znaky traumatizace z dopravní nehody vykazuje až 30 procent všech účastníků bez ohledu na míru fatality následků. Jinými slovy lze říct, že i přesto, že došlo pouze k majetkové újmě, může to v zasaženém člověku vyvolávat pocity viny či stres, které jej mohou limitovat v řádů dnů i týdnů. S rozvojem posttraumatu pak velmi koreluje míra prožité bolesti,“ říká David Červinka, výzkumný pracovník v oblasti dopravní psychologie, terapie a poradenství v dopravě z Centra dopravního výzkumu.
Průzkum také ukázal, že vyšší skóre fyzického stresu po nehodě vykazují ženy. Velkou roli proto hraje ponehodová péče, která může zmírnit následnou traumatizaci. Ta nezřídka vede k úplnému zhroucení.
Jaká jsou nejčastější zranění po nehodách?
- opěrkový syndrom (whiplash) – zranění krční páteře, které vzniká při nehodách s nárazem zezadu
- zranění hlavy a krku (otřes mozku, fraktury lebky, krvácení do mozku nebo otok mozku, poranění obličeje)
- zranění hrudníku (kontuze hrudníku, zlomeniny žeber, poranění srdce a plíce, roztržení aorty)
- zranění břicha a pánve (vnitřní krvácení, poranění měkkých tkání břicha, zlomeniny pánve)
- zranění končetin (zlomeniny rukou/nohou, poranění kolenního kloubu, poranění zápěstí a předloktí, amputace končetin)
- poranění páteře (komprese nebo zlomeniny obratlů, poranění míchy)
- posttraumatická stresová porucha (často přehlížená a velmi častá), akutní stresová reakce (šok, dezorientace nebo úzkost)
Jako reakce na řešení traumatizace Centrum dopravního výzkumu vytvořilo projekt Komplex, jehož součástí je odborná kniha a webové stránky včetně workshopů určených dobrovolným hasičům.