Za dob Karla IV. se z Prahy do Berouna putovalo čtyři dny. Ve dvacátém století se tatáž trasa jezdila hodinu. Brzy by to mělo být jen 13 minut. Alespoň tak s tím počítá Správa železnic, která na ministerstvo životního prostředí předložila první dokumentaci o chystané stavbě tunelu, jenž by měl výrazně zrychlit provoz mezi těmi dvěma městy. Na trase už začaly dvě stě metrů hluboké vrty pro geologický průzkum. Stavět se má začít v roce 2028.
Do konce se tak dotáhne desítky let stará myšlenka, kterou naposledy v roce 2010 shodil ze stolu tehdejší ministr dopravy Vít Bárta. Za vlády Andreje Babiše se k ní zase ministerstvo a železničáři vrátili. Jejím základem je skoro 25 kilometrů dlouhý tunel, který bude začínat u Branického mostu a povede až do Berouna. Trasa by podle Správy železnic měla být uzpůsobená na dvou set kilometrovou rychlost.
Tunel vyřeší nejproblematičtější místo v celém koridoru Praha – Plzeň. To nyní už kapacitně nestačí a je úsekem častých kolapsů.