Čím dál víc lidí si stěžuje na to, že jim přišel e-mail s tím, že musí zaplatit poplatek v řádu tisíců korun za nevyzvednutý balíček zejména od slovinské společnosti DEBTCOLLECT.NET.
„Jakmile je uzavřena kupní smlouva, kupující má povinnost objednané zboží převzít a zaplatit. U nákupu na internetu to tedy znamená, že spotřebitel musí balík buď převzít, nebo prodejci jasně oznámit, že od smlouvy odstupuje,“ upozorňuje ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
U takzvaně distančně uzavřených smluv, obvykle se jedná o zboží objednané z e-shopu, má spotřebitel právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů. Ale nepřevzetí balíku nestačí. Pokud už nemá o zaslané zboží zájem, musí o tom prodejce informovat písemně, třeba vyplněním online formuláře na stránkách prodejce.
Pokud tak neučiní, pak má prodejce právo po spotřebiteli požadovat náklady na uskladnění zásilky. Může to být stanovené ve smlouvě, ale také nemusí. Pak se vychází z takzvané částky obvyklé, tedy z ceny, za kterou se výrobek nebo služba na trhu obvykle prodává.
To, že prodejce za nevyzvednutý balík účtuje poplatky jako náhradu za právní služby, je časté a někdy i oprávněné. Nezřídka se ale stává, že zákazníka vyzve k zaplacení částky, jejíž víc než polovina tvoří náklady za advokáta. Ty může vymáhat jenom tehdy, když skutečně náklady vynaložil účelně a přímo souvisely s jednáním dlužníka. V praxi proto platí, že pokud nevyzval jako první k zaplacení dluhu zákazníka prodejce, a první výzva přijde až od advokátní kanceláře, nejsou tyto náklady považované za účelné a tudíž je advokátní kancelář nemůže od spotřebitele vymáhat.