S každým začátkem školního roku se většina zemí EU potýká s rostoucím problémem nedostatku učitelů. Z 27 členských států Evropské unie jich 24 hlásí vážné problémy s obsazením učitelských pozic, což výrazně ovlivňuje kvalitu vzdělávání a schopnost poskytovat rovný přístup ke vzdělání. Situace je nejhorší ve Švédsku, kde do roku 2035 bude chybět 153 tisíc kvalifikovaných učitelů.
Podle zprávy Evropské komise nehlásí problémy s nedostatkem učitelů pouze Chorvatsko a Kypr. Většina zemí se potýká s nedostatkem pedagogů zejména v technických a přírodovědných oborech a také v oblasti předškolního vzdělávání. Příčiny tohoto nedostatku jsou rozmanité, ale mezi hlavní problémy patří nízké platy, nejistota zaměstnání a vysoké pracovní zatížení.
K situaci přispívá také stárnutí populace učitelů. V Portugalsku se v nejbližších letech očekává vlna odchodů do důchodu, což jen prohloubí již tak vážnou krizi. Do roku 2030 bude země potřebovat více než 30 tisíc nových učitelů.
Evropská komise podporuje mobilitu učitelů a oceňuje inovativní výukové metody, ale jednotné řešení na úrovni EU je obtížně dosažitelné. Různé země mají odlišné vzdělávací systémy a kvalifikační pravidla, což komplikuje hledání společného postupu.
Navzdory snahám o přilákání učitelů zpět do školství zůstává problém nedostatku pedagogů jedním z největších výzev evropského vzdělávacího systému. Pokud se situace nezlepší, může mít dlouhodobé negativní dopady na vzdělávání v celé EU.