pondělí 22. září 2025

Tělocvik je pro vývoj dětí důležitý, ty ale často raději sedí na lavičce

Výzkum ukázal, že děti, které by mohly hodiny tělocviku ve škole normálně absolvovat, často sedí nečinně na lavičce. Přitom jsou pohybové aktivity důležité pro vývoj.

tělesná výchova

Tělesná výchova je pro děti důležitější, než si možná mnozí myslí.
Zdroj: pixabay.com

  • Tělesná výchova je pro děti důležitější, než si možná mnozí myslí.
  • Zdroj: pixabay.com

Podle České školní inspekce není tělocvik jen obyčejnou fyzickou aktivitou, ale především způsob, jak mohou děti rozvíjet své sociální a emoční dovednosti. Průzkum však ukázal, že i děti, které by mohly normálně cvičit, často pouze sedí na lavičce.

Z dětí se speciálními potřebami uvolněných z tělocviku jich ředitelé asi dvě třetiny na základě lékařského posudku uvolnili úplně, asi jednu třetinu částečně. „To není příliš pozitivní zpráva. Pouze u zanedbatelného počtu žáků totiž existují důvody, které zcela vylučují jejich účast v tělocviku,“ domnívá se zástupce dětského ombudsmana Vít Alexander Schorm. Pokud jde o částečné uvolnění, děti normálně cvičí a nedělají jen ty cviky, které jim lékař zakáže. Normálně ale dostávají známky. V případě úplného uvolnění se děti tělesné výchovy vůbec nezúčastňují, a tak z ní nejsou ani známkované. Školy uvolněným žákům nenabízejí žádnou alternativu.

Zástupce ombudsmana chce proto nyní připravit návrh řešení situace a zároveň bude usilovat o osvětu škol, školských poradenských zařízeních, rodičů a lékařů, jak zapojit děti se speciálními vzdělávacími potřebami do hodin tělocviku.

Co je inkluzivní vzdělávání?

Inkluzivní vzdělávání je přístup, který usiluje o to, aby všechny děti měly možnost vzdělávat se společně v běžných školách a třídách, bez ohledu na své schopnosti, zdravotní stav, sociální zázemí, jazyk, kulturu nebo jiné odlišnosti.

Hlavní myšlenky inkluzivního vzdělávání:

  • Rovný přístup – každé dítě má právo na kvalitní vzdělání
  • Podpora rozmanitosti – rozdíly mezi žáky (například děti se zdravotním postižením, děti s odlišným mateřským jazykem, děti ze sociálně znevýhodněného prostředí) nejsou překážkou, ale příležitostí učit se spolu
  • Podpůrná opatření – třeba asistenti pedagoga, individuální vzdělávací plány, speciální pomůcky nebo upravené metody výuky
  • Spolupráce – učitelé, rodiče, asistenti a odborníci (speciální pedagogové, psychologové) spolupracují, aby dítě mělo co nejlepší podmínky
Autor: Michaela Dočkalová

Související

děti a závislost na sociálních sítích
Domácí

Děti jsou závislé na sociálních sítích, desetina školáků pravidelně pije

Snímek obrazovky 2025-09-03 093007
Domácí

Škola v Hradci utratila miliony za alkohol nebo vybavení, které v ní není

Praha_Letná_Min_vnitra_1
Domácí

Na vyřízení českého občanství čekají cizinci i přes rok. Počet žádostí přibývá

školní třída
Domácí

Počet dětí s postižením, které se učí doma, roste čím dál rychleji