Plně interaktivní 3D prostředí ovládané pohybem očí a hlavy, umožňuje pacientům v paliativní péči ponořit se do hyperrealistických přírodních scén a prožívat nové podněty. Za projektem stojí bývalý hollywoodský specialista na vizuální efekty, který pracoval na filmech jako Terminátor, Star Trek či Wonder Woman. „Chtěli jsme využít filmové technologie nejen pro zábavu, ale pro zlepšení kvality života těch nejzranitelnějších. Naším cílem je ukázat, že moderní technologie mohou nejen obohatit audiovizuální svět, ale také výrazně zkvalitnit péči o pacienty, kteří čelí nejtěžším zdravotním výzvám. Serenity propojuje špičkové vizuální efekty s terapeutickou funkcí, čímž otevírá nové možnosti pro paliativní péči a smyslovou terapii," říká Lukáš Herrmann, hlavní vývojář projektu.
Přestože se virtuální realita v posledních letech rozvíjí, není vhodná pro paliativní péči. Těžké helmy, mořská nemoc a nutnost přesného nastavení optiky bránily jejímu využití u pacientů s omezenou hybností. Serenity je první interaktivní 3D prostředí, které tyto problémy eliminuje. Umožňuje pacientům pohyb ve virtuálním světě bez nutnosti nosit jakékoliv zařízení.
„Virtuální realita je skvělá technologie, ale když ji chcete využít pro paliativní péči, zjistíte, že její limity jsou neřešitelné.Serenity jsme postavili od nuly s důrazem na pohodlí pacientů," říká vývojář.
Technologie umožňuje uživatelům procházet přírodním prostředím pouhým pohybem hlavy a očí. Díky hyperrealistickému zpracování mají pacienti pocit, že jsou skutečně součástí jiného světa. Mohou sledovat slony, pohybovat se v džungli nebo prozkoumávat horské scenérie.
Serenity má na rozdíl od klasické virtuální reality také plně personalizovaný přístup. Každý pacient si vytváří vlastní cestu – zvířata a přírodní prvky se dynamicky mění, což znamená, že se pokaždé setká s jiným prostředím a musí se vydat novými cestami.
V budoucnu vývojáři plánují využít umělou inteligenci k tomu, aby se prostředí přizpůsobovalo nejen fyzickým možnostem uživatelů, ale i jejich emočnímu stavu. „Představte si, že se dítě cítí úzkostně – systém to rozpozná a naservíruje mu klidnější scénu. Nebo naopak, pokud chce objevovat, nabídne mu nová místa k prozkoumání," dodává hlavní vývojář.
Vedle emocionálního a smyslového přínosu Serenity prokazatelně pomáhá dětem zvládat chronickou bolest. Odborníci na léčbu bolesti potvrzují, že vizuální a interaktivní stimulace dokáže odvést pozornost od bolesti a snížit stres.
„Dítě, které trpí dlouhodobou bolestí, může být díky Serenity alespoň na chvíli jinde – místo nemocničního pokoje je obklopeno přírodou, která ho uklidňuje a stimuluje. Děti, které využívají tuto technologii, jsou klidnější, lépe reagují na podněty a prokazují větší schopnost interakce se svým okolím," říká Dagmar Herrmannová z neziskové organizace Smiling Crocodile.
Technologie je nasazená v neziskovce Smiling Crocodile, která poskytuje komplexní péči dětem s těžkým kombinovaným postižením. V současnosti ji využívá 31 dětí, které mají možnost poprvé v životě cestovat prostorem, učit se novým podnětům a rozvíjet kognitivní schopnosti.
Serenity lze využít při terapii pro pacienty s chronickou bolestí, v
podpoře seniorů a lidí s omezenou hybností nebo pomoci dětem s poruchami autistického spektra