Urbanistka Zdeňka Němcová Zedníčková z fakulty mechatroniky informatiky a mezioborových studií společně se studenty fakulty umění a architektury Technické univerzity v Liberci a Akademií výtvarných umění v Praze a Vysokým technickým učením v Brně vyvíjejí speciální nástroj umělé inteligence, takzvaný multiagentní systém, který usnadní práci nejen na architektonicko-urbanistických a uměleckých projektech.
Jde o virtuální futuroložku, která kombinuje metody umělé inteligence a futurologické metody plánování scénářů s urbanistickým strukturálním plánováním. Betaverzi softwaru Češi představili na pětidenním mezinárodním školení, respektive workshopu, na kterém se zaměřili na dvě lokality. „Chtěli jsme aktivizovat komunitní život, aby místní začali přemýšlet i o obnově okolí poutní cesty, a to se nám podařilo. Zapojilo se hodně místních lidí, na hodnocení závěrečných prací bylo mnoho lidí z místní radnice,“ líčí průběh workshopu Zdeňka Němcová Zedníčková.
Jde o cestu, která spojuje dvě šintoistické svatyně a stezku podél řeky, která vede do někdejšího říčního přístavu a doků Kawasaki Town v Japonsku. Každý student s pomocí umělé inteligence vypracoval svůj vlastní návrh na revitalizaci těchto lokalit. „Byly to drobné zásahy. Například úprava okolí řeky, navrácení zeleně, vytvoření odpočinkových míst nebo městského mobiliáře nebo prvků pro orientaci. Nechtěli jsme měnit urbanismus města, šlo o městskou akupunkturu, která má potenciál ‚vyléčit‘ část města a pak se rozšířit i jinam. Důležité ale je, že jsme aktivizovali místní obyvatele, kteří se začali o toto místo zajímat a na obnově začnou sami pracovat. Myšlenka se uchytila a začne růst a košatět,“ nastínila Zedníčková.
Workshopy se budou konat až do roku 2033, tedy do doby, než v těchto místech vyroste nová svatyně. Nyní je zdejší okolí poutní cesty velmi zanedbané, ačkoliv vede k nejdůležitější šintoistické svatyni v japonské Ise.
„Přes tisíc let proudily po cestě miliony lidí a v současnosti navštíví svatyně v Ise osm milionů poutníků ročně. Dnes už ale lidé jezdí po obchvatu autobusy nebo auty a okolí cesty a centrum města je stranou zájmu. Je vlastně s podivem, jak mohla cesta a okolí tak rychle upadnout. Nejen, že je prázdná a okolí zanedbané, ale také si tam lidé nemají kde odpočinout nebo se občerstvit. To bychom rádi změnili a chceme k tomu využít energie, která začíná v Ise proudit spolu se zahájením obnovy chrámu,“ dodává Zdeňka Němcová Zedníčková, která je také znalkyní japonské kultury.