Skupina technologických podnikatelů zahájila kampaň Free Our Feeds, jejímž cílem je vytvořit decentralizovanou síť sociálních médií, nezávislou na vlivu miliardářů. Cílem je vybrat 30 milionů dolarů v průběhu následujících tří let a postavit ekosystém aplikací založených na otevřeném protokolu AT, který umožňuje uživatelům hladce přecházet mezi účty a plně kontrolovat, kde jsou jejich data uložena.
Protokol AT je známý díky aplikaci Bluesky, která se stala populární alternativou k síti X (dříve Twitter), kterou v roce 2022 koupil miliardář Elon Musk. Podle Marca Faddoula, jednoho z odborníků na tuto iniciativu, protokol dává uživatelům možnost vybrat si různé algoritmy pro zobrazení obsahu na jejich stránkách. Bluesky v roce 2024 získala přes 23 milionů uživatelů, ale stále čelí obavám z monopolizace.
Iniciativa Free Our Feeds plánuje získat okamžitou částku čtyř milionů dolarů, která bude investována do nového nezávislého neziskového fondu, jenž bude vyvíjet tento ekosystém. Mezi technickými poradci této kampaně jsou i bývalí manažeři z Mozilly a dalších neziskových organizací. Kampaň již vybrala více než 67 tisíc dolarů prostřednictvím online darů, což svědčí o rostoucím zájmu o nezávislé platformy.
Free Our Feeds, which includes support from the Mozilla Foundation, is working with Bluesky to make sure the open source social media landscape is robust — even if it means more competition for Bluesky itself. https://t.co/Z65iBSLKp3 pic.twitter.com/pR83snSkkN
— Forbes Tech (@ForbesTech) January 13, 2025