čtvrtek 21. listopadu 2024

Švédsko chce vybudovat silnice, které budou elektroauta dobíjet za jízdy

První svého druhu. E-silnici, která bude moci elektroauta dobíjet za jízdy, chce Švédsko postavit do roku 2025. V roce 2035 chce mít elektrifikováno přes tři tisíce kilometrů silnic.

švédská silnice

Ilustrační foto.
Zdroj: Pixabay

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Pixabay

Během přespříštího roku bude ve Švédsku vybudovaná první e-silnice na světě. Zlomový projekt by umožnil, aby se elektroauta nabíjela přímo za jízdy. Mělo by jít o velkokapacitní dálnici E20. Pokud bude projekt úspěšný, tak by mě vést k elektrifikaci tří tisíc kilometrů švédských silnic do roku 2035.

Rok 2035 není náhodný. Do roku 2035 by se podle stanoviska Evropské unie měla přestat prodávat všechna nová auta na fosilní paliva. Švédsko se tak snaží připravit svou dopravní infrastrukturu na automobilitu bez fosilních paliv.

Elektrifikovaná silnice umožní elektroautům a nákladním vozidlům dobíjet během jízdy. „Domníváme se, že elektrifikační řešení je budoucností pro dekarbonizaci dopravního sektoru a pracujeme na řadě řešení,“ uvedl pro zpravodajský server EuroNews Jan Pettersson, ředitel strategického rozvoje ve švédské státní dopravní správě Trafikverket.

Vybranou dálnicí, která by se měla elektrifikovat, je E20, která spojuje logistická centra mezi Hallsbergem a Örebro. Projekt by měl být postaven do konce roku 2025. Jaká bude pro e-silnici zvolena metoda nabíjení zatím není známo. Existují tři typy nabíjení: systém mechanických návěstidel, vodivý (zemní) systém a indukční systém.

Systém mechanických návěstidel používá nadzemní vedení k poskytování elektřiny pro troljebusu, speciální autobusy či tramvaje a může být použit pouze pro těžká vozidla. Na druhé straně vodivé nabíjení lze použít jak pro těžká vozidla, tak pro osobní automobily. Tímto způsobem by vozidla byla dobíjena pomocí tyče, která by se dotýká kolejnice v zemi. V roce 2018 byl tímto způsobem vytvořen pilotní projekt mezi letištěm Arlanda ve Stockholmu a logistickým centrem v Rosersbergu. Na dvoukilometrovém úseku byla do asfaltu vyfrézována elektrická kolej, na kterou elektrické nákladní vozidla mohlo položit pohyblivé rameno pro příjem energie.

Indukční nabíjecí systém by byl pro motoristy nejpohodlnější a je zároveň i nejnákladnější. Indukční systém používá speciální zařízení zabudované pod silnicí, které vysílá elektřinu do cívky v elektrickém vozidle. Cívka ve vozidle pak používá tuto elektřinu k nabíjení baterie.

Švédsko si nechalo vypracovat studie, které uvádí, že aby elektrifikace byla účinná, tak není potřeba elektrifikovat všechny tamní silnice, ale pouze čtvrtinu z nich.

Autor: Šimon Mitro
Zdroj: EuroNews

Související

Gc7FmlVWIAAOK4N
Zahraniční

Mela uvnitř Volkswagenu. Odboráři potvrdili, že jdou do stávky za vyšší mzdy

BYD
Ekonomika Elektromobily

Rekordní prodeje elektromobilů táhne Čína. Evropa zaostává

1920px-Ford-Werke_Köln-Merkenich-0320
Ekonomika

Ford v Německu zastavuje dočasně výrobu. O jeho elektromobily není zájem

1a79c50b-ap24275681773868
Zahraniční

Řádění gangů ve Švédsku se stupňuje. Stopy by mohly vést do Teheránu