V autech za miliony jezdí i majitelé firem, které by na ně jen těžko vydělaly. Ukázala to analýza společnosti Imper/Merk. Ze 101 vozů Ferrari registrovaných v České republice, jich 96 koupily firmy a jen pět lidé pro osobní potřebu.
V minulosti existoval limit, který platil pro nákup služebních aut. V roce 2004 bylo možné odepsat cenu auta jen do 900 tisíc korun, v následujích třech letech pak do 1,5 milionu korun. Od roku 2008 limity nejsou.
Analýza sledovala první registraci aut u nás od roku 2015 do současnosti a zaměřila se na čtyři nejdražší značky: Ferrari, Bentley, Lamborghini a Rolls-Royce. Vynechala jen prodejce a půjčovny aut. Luxusních aut je u nás 873, z toho 669 jich vlastní firmy. Nejoblíbenější je Ferrari s 390 vozy, Bentley s 299 vozy, firmám patří také stovka aut Rolls-Royce a 84 Lamborghini.
Často auta za několik milionů vlastní firmy, jejichž roční obrat je pod milionem korun. Většinou se jedná o společnosti s ručením omezeným, které se zabývají realitami a správou nemovitostí nebo zprostředkováním velkoobchodu.
„Přibližně jedna třetina analyzovaných firem s obratem do 60 milionů nevykazuje žádný zisk nebo je přímo ve ztrátě. Řada z nich zároveň vlastní i dva až tři vozy luxusní značky,“ upozorňuje generální ředitel Imperu Tomáš Berger.
Mezi rekordmany v počtu firemních luxusních vozů je firma ze Středočeského kraje, která se specializuje na výherní automaty. Ve vozovém patku má čtyři vozy Ferrari, jeden Rolls-Royce a jedno Bentley.
Pět vozů Ferrari využívá i realitní společnost z Prahy či třinecká s.r.o. podnikající ve velkoobchodu. Úplně nejvíc aut luxusních značek vlastní pražská realitní společnost, která má 13 vozů Bentley, tři Ferrari, dvě Lamborghini a dva vozy Rolls-Royce.
Všimli si toho i pirátští poslanci, když prohlásili, že chtějí omezit možnost odpisů a škrtnout z nich luxusní vozy. K myšlence se hlásí ale i TOP 09.