Osvětová kampaň Suchej únor, která motivuje k měsíční abstinenci od alkoholu, si v Česku získává čím dál větší popularitu. Podle nového průzkumu agentury STEM/MARK se do letošního ročníku zapojila téměř pětina dospělých ve věku 18 až 64 let. Povědomí o výzvě roste a s ním i počet lidí, kteří se do ní aktivně zapojují.
Výzva přitahuje především ty, kteří alkohol běžně nepijí často – například jednou za dva týdny nebo méně. Motivací je pro ně zdravější životní styl i touha otestovat vlastní vůli, často ve společnosti přátel. Naproti tomu pravidelní pijáci – ti, kteří sahají po alkoholu jednou týdně nebo častěji – účast odkládají kvůli nedostatku motivace nebo kvůli oslavám a jiným událostem.
Pozitivní je, že většina letošních účastníků chce ve výzvě pokračovat i v dalších letech. A dokonce i někteří, kteří se letos nezapojili, zvažují, že to příště zkusí. Celkově se k myšlence měsíční abstinence staví otevřeně až 57 procent dospělé populace.
Z průzkumu také vyplynulo, že občasné zřeknutí se alkoholu nepředstavuje problém pro tři čtvrtiny lidí. Ženy mají obecně k alkoholu rezervovanější vztah než muži, a tak je pro ně dodržet výzvu snazší. Denně pije v Česku alkohol přibližně sedm procent lidí, zatímco zcela abstinuje desetina populace.
Kampaň má navíc silný zdravotní rozměr – dvě třetiny respondentů vnímají měsíční abstinenci jako šanci zlepšit své zdraví. Téměř polovina ji chápe i jako příležitost prověřit, zda by dokázali s pitím přestat i dlouhodobě. Pro část lidí je to i forma soutěžení nebo zajímavá osobní zkušenost.