pondělí 28. dubna 2025

Suchej únor táhne. Češi zkouší měsíc bez alkoholu stále častěji

Osvětová kampaň Suchej únor, která vybízí k měsíční abstinenci, získává mezi Čechy čím dál větší popularitu.

pivo kozel

Ilustrační foto.
Zdroj: Plzeňský Prazdroj

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Plzeňský Prazdroj

Osvětová kampaň Suchej únor, která motivuje k měsíční abstinenci od alkoholu, si v Česku získává čím dál větší popularitu. Podle nového průzkumu agentury STEM/MARK se do letošního ročníku zapojila téměř pětina dospělých ve věku 18 až 64 let. Povědomí o výzvě roste a s ním i počet lidí, kteří se do ní aktivně zapojují.

Výzva přitahuje především ty, kteří alkohol běžně nepijí často – například jednou za dva týdny nebo méně. Motivací je pro ně zdravější životní styl i touha otestovat vlastní vůli, často ve společnosti přátel. Naproti tomu pravidelní pijáci – ti, kteří sahají po alkoholu jednou týdně nebo častěji – účast odkládají kvůli nedostatku motivace nebo kvůli oslavám a jiným událostem.

Pozitivní je, že většina letošních účastníků chce ve výzvě pokračovat i v dalších letech. A dokonce i někteří, kteří se letos nezapojili, zvažují, že to příště zkusí. Celkově se k myšlence měsíční abstinence staví otevřeně až 57 procent dospělé populace.

Z průzkumu také vyplynulo, že občasné zřeknutí se alkoholu nepředstavuje problém pro tři čtvrtiny lidí. Ženy mají obecně k alkoholu rezervovanější vztah než muži, a tak je pro ně dodržet výzvu snazší. Denně pije v Česku alkohol přibližně sedm procent lidí, zatímco zcela abstinuje desetina populace.

Kampaň má navíc silný zdravotní rozměr – dvě třetiny respondentů vnímají měsíční abstinenci jako šanci zlepšit své zdraví. Téměř polovina ji chápe i jako příležitost prověřit, zda by dokázali s pitím přestat i dlouhodobě. Pro část lidí je to i forma soutěžení nebo zajímavá osobní zkušenost.

Autor: Šimon Mitro

Související

MHD Jihlava
Domácí

Češi mají MHD v oblibě. Klíčem je bezpečí, přesnost a digitalizace

profimedia-0670197163
Domácí Zajímavosti

Češi jsou štědří, na dobročinné účely darují ročně miliardy

kryptoměny
Ekonomika Kryptoměny

Kryptoměny táhnou, Češi ale stále podceňují hrozby podvodníků

Tesla
Ekonomika Elektromobily

Češi preferují spalovací auta. Elektroauta stále považují za drahá a nepraktická