Podle nové studie více než polovina českých studentů věří, že známkování prováděné umělou inteligencí by bylo spravedlivější než to lidské. 53 procent studentů totiž považuje za výhodu, že AI by eliminovala osobní preference učitelů při hodnocení. Naopak téměř polovina studentů se obává, že by automatizované hodnocení mohlo vést k diskriminaci některých žáků.
Výzkum, který uskutečnily společnosti Ipsos a Vodafone, ukázal, že 87 procent mladých mezi 12 a 17 lety pracuje s nástroji umělé inteligence, ať už ve škole, nebo doma. Pro 74 procent studentů je důležité, aby učitelé rozuměli AI a uměli ji efektivně používat ve výuce. Přesto až 76 procent mladých vnímá, že školám chybí dostatečně kvalifikovaní učitelé v této oblasti.
Využití umělé inteligence ve školách je stále častější, zejména mezi studenty gymnázií, kde 83 procent z nich s AI nástroji pracuje. Nejvíce využívané nástroje jsou Google Lens, ChatGPT a Duolingo. Naopak 36 procent dětí tvrdí, že ve škole AI nepoužívá vůbec. Výsledky výzkumu ukazují, že používání AI je více rozšířeno mezi dětmi z rodin s vyššími příjmy.
Výzkum také naznačuje, že AI může pomoci studentům zrychlit práci na úkolech a umožnit jim učit se vlastním tempem. Podle 40 procent dětí používajících AI mimo školu je tento nástroj pomáhá při plnění domácích úkolů, což zrychluje jejich učení. Zároveň osm z deseti mladých lidí preferuje, aby zkoušky ověřovaly schopnosti řešit problémy, ne jen memorování.