Společnost Člověk v tísni se v průzkumu zabývala tím, jak středoškoláci vnímají média, sociální sítě a dezinformace. „Z výzkumu vyplývá, že celkově klesá důvěra středoškoláků v média. Jsou přesvědčeni o manipulativnosti sociálních sítí, více vnímají ohrožení demokracie nepravdivými zprávami,” komentoval Karel Strachota, ředitel vzdělávacího programu Jeden svět na školách společnosti Člověk v tísni.
„Podle naprosté většiny dotázaných by se měly nepravdivé zprávy mazat, uvedlo tak 54 procent středoškoláků. Necelá třetina dotázaných je pro označování nepravdivých zpráv,“ prohlásil Strachota. Průzkum ukazuje, že více než 60 procent středoškoláků je přesvědčeno, že médiím jde více o zisk než o kvalitu.
„Polovina středoškoláků se navíc domnívá, že velká média záměrně zkreslují nebo zamlčují důležité informace. Celkově skeptický pohled na média se pak zřejmě projevuje i v tom, že znatelně ubylo mladých lidí, kteří považují nezávislá média za důležitá pro demokracii. O jejich důležitosti je přitom přesvědčeno o třetinu více gymnazistů než učňů. Což je jeden z příkladů značného rozdílu výsledků dle typu škol, tedy mezi gymnázii, středními odbornými školami a odbornými učilišti,“ vysvětlil Strachota.
Tři čtvrtiny školáků je přesvědčeno, že sociální sítě manipulují veřejným míněním. Nejvíce důvěřují středoškoláci i základoškoláci médiím veřejné služby — České televizi (77 % středoškoláků, 79 % základoškoláků) a Českému rozhlasu (60 % středoškoláci, 64 % základoškoláci). Důvěryhodnost obou médií veřejné služby je přibližně o třetinu vyšší mezi gymnazisty, než mezi studenty nematuritních oborů.
Nejčastější aktivitou žáků a studentů na internetu je procházení sociálních sítí. Denně nebo minimálně jednou týdně na nich tráví čas 87 procent středoškoláků a 88 procent základoškoláků. Nejčastěji používají Instagram (79 % středoškoláků a 75 % základoškoláků), YouTube (60 % středoškoláků a 62 % základoškoláků) a TikTok (50 % středoškoláků a 62 % základoškoláků). Sociální sítě nepoužívá jen dvě procenta žáků středních a základních škol.