Kraj plánuje výsledky zveřejnit na podzim a v návaznosti na ně rozhodnout, zda má smysl zachovat vlaky na tratích s nízkým počtem cestujících. Jako alternativu kraj posuzuje rozšíření systému autobusové dopravy PID Haló, který v některých oblastech už nahradil klasické spoje mikrobusy na zavolání.
Krajský radní pro dopravu Petr Borecký uvedl, že mezi sledované tratě patří například spojení Rakovníka s Kralovicemi, úsek Dobříš – Příbram nebo trať vedoucí na Žatec. Seznam posuzovaných úseků se neomezuje pouze na hranice kraje, takže případné změny by vyžadovaly jednání i s dalšími regiony. Analýzy mají zhodnotit nejen finanční stránku, ale také alternativy, které by mohly osobní vlaky nahradit v místech s nedostatečnou silniční infrastrukturou.
Poptávková doprava se v praxi osvědčila v okolí Českého Brodu a Kouřimi. Cestující si objednávají přepravu v konkrétní čas a vozidla reagují na aktuální poptávku bez pevně dané trasy.
Vedení kraje chce tento model rozšířit do oblastí, kde veřejná doprava nefunguje dostatečně. Mezi prioritní lokality patří například Příbramsko, Kutnohorsko, oblast kolem Slaného a další regiony s nízkou dopravní obslužností. Rozšíření systému vyžaduje odpovídající personální i technické kapacity. Celková transformace veřejné dopravy v těchto oblastech představuje projekt s výhledem na příští tři až čtyři roky.