pondělí 11. srpna 2025

Středočeský kraj kritizuje firmu hlavního města kvůli odbavovacímu systému

S ostrou kritikou společnosti Operátor ICT, kterou vlastní město Praha a která pro Středočeský kraj zajišťuje služby souvisejících s multikanálovým odbavovacím systémem, přišel středočeský radní. Stěžuje si na nečinnost společnosti.

autobus Středočeský kraj PID

Ilustrační foto.
Zdroj: idsk.cz

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: idsk.cz

Společnost Operátor ICT, kterou vlastní město Praha, pro Středočeský kraj zajišťuje služby souvisejících s multikanálovým odbavovacím systémem, zejména provoz aplikačního programového vybavení, centrálního datového úložiště, mobilní aplikace Lítačka pro prodej jízdních dokladů a poskytování dalších služeb cestujícím nebo e-shopu pro prodej jízdenek.

Problémem je neplnění požadavků na rozvoj funkcionalit zadaných společností Integrovaná doprava Středočeského kraje. Příkladem je možnost platby úschovného v cyklověžích na území kraje, které mělo být k dispozici loni v září 2024 v ostrém provozu.

Přesto stále není jasný termín, ve kterém bude možné aplikaci otestovat a nasadit do provozu. Obdobným problémem je možnost platby parkovného na krajském parkovišti P+R v Olbramovicích, která měla být k dispozici nejpozději na začátku července.

"Uvedené funkcionality jsou z pohledu Středočeského kraje důležité, protože zlepšují nabídku a službu mobility, kterou chce Středočeský kraj svým obyvatelům a uživatelům veřejné dopravy nabízet, nejsou tak komplikované, a i přesto společnost OICT je není schopná ve slíbených termínech realizovat. To mě vede k obavám, zdali je OICT schopné zvládnou změny tarifu Pražské integrované dopravy, které schválily Rada i Zastupitelstvo Středočeského kraje a které mají pro cestující veřejnost vstoupit k 1.lednu 2026 v platnost," míní radní pro oblast veřejné dopravy a mobility Petr Borecký Petr Borecký.

Pro oblast veřejné dopravy nový tarif přináší přepásmování Prahy, změnu cen existujících jízdních dokladů prodávaných ve formě elektronických jízdenek i zavedení nových produktů. Jedná se tedy o rozsáhlou změnu – i proto kraj změny tarifu u OICT poptal už v červnu. "K dnešnímu dni přišla pouze nabídka na zpracování analýzy, aniž by byly zahájené skutečné práce na úpravě Lítačky, tarifního počítadla a dalších součástí, kterých se tarifní změna dotýká. Dosavadní zkušenosti s nedodržováním termínů mě i kolegy z IDSK vedou k obavám, že testovací verze pro tarifní změnu nebude včas. Přitom právě její včasné zpřístupnění je klíčové pro odstranění případných nesrovnalostí před ostrým spuštěním," uvádí Borecký.

Středočeský kraj si není jistý, jestli má OICT rozvoj systému pod kontrolou. Kraj proto navrhuje možnost založení společnosti, do které by se převedly činnosti související čistě se službami multikanálového odbavovacího systému, a ve které by měli všichni partneři svůj majetkový podíl a měli tak možnost napřímo ovlivňovat rozvoj a provoz multikanálového odbavovacího systému.

Související

Pol Point v Ústeckém kraji
Domácí

Na Ústecku se otevřel první Pol Point. Zjednodušuje komunikaci s policií

Přívoz Máslovice
Domácí

Středočeský kraj dá miliony na přívozy

Snímek obrazovky_4-8-2025_155343_stredoceskykraj.cz
Domácí

Středočechům na webu kraje radí AI. Vyzkoušeli jsme ji, vtipy jí nejdou

jak-to-funguje-photo-pg-118--360-
Ekonomika

Pražská teplárna slaví rekordní zisk. Podařilo se jej ztrojnásobit