středa 19. listopadu 2025

Stávka německých železničárů končí. Dohoda, kterou chtěli docílit, ale není

Železniční odboráři v Německu zatím svého nedosáhli. Přesto se strojvedoucí vrátí do práce dříve, než bylo původně v plánu.

50564705081_346242a068_b

Německé vlaky se znovu rozjedou.
Zdroj: Flickr

  • Německé vlaky se znovu rozjedou.
  • Zdroj: Flickr

O 24 hodin bude kratší stávka německých železničářů, do níž od středečního rána vstoupily tamní odbory GDL. Strojvedoucí se místo pondělního večera vrátí do práce už dnes večer. Svého však nedocílili. Od Deutsche Bahn se jim dostalo příslibu, že o valorizaci mezd se bude jednat. Konkrétní výsledek však zatím na stole není. Nákladní doprava se v Německu rozjede dnes v 18 hodin, strojvedoucí osobních vlaků se vrátí do práce v pondělí ve dvě ráno.

Odbory požadovaly snížení počtu pracovních hodin z 38 na 35 hodin týdně. Dále pak zvýšení měsíční mzdy o 555 eur a jednorázovou kompenzaci za vysokou inflaci ve výši tří tisíc eur. Deutsche Bahn nabízí snížení pracovní doby na 37 hodin, s čímž by však podle podniku souvisel pohyb mezd směrem dolů, což ale odbory kategoricky odmítají. Němečtí strojvedoucí si dnes vydělají průměrně 3,5 tisíc eur měsíčně, což odpovídá necelým 90 tisícům korun.

Stávka se dotkla také železniční dopravy v České republice. Například vlaky na trase Praha - Berlín měly konečnou stanici v Drážďanech, některé končily už na našem území. Velké ztráty udělaly protesty strojvedoucích v německém hospodářství. Kvůli zastavení nákladních vlaků tratilo podle odborníků Německo denně stovky tisíc eur.

Autor: Jan Skala

Související

továrna
Zahraniční

Německo chce zachránit průmysl. Bude proto dotovat ceny energií

Bundeswehr_rawpixel_Text
Zahraniční

Bundeswehr čeká posílení o desítky tisíc mužů, vláda chce obnovit odvody

lab-2815642_1280
Zahraniční

V Německu objevili virus dětské obrny. Je to první případ v Evropě po 15 letech

Berlín
Ekonomika

Německá ekonomika stagnuje, důvěra investorů slábne