K nehodě vlaku s benzenem došlo letos v únoru a šlo o největší havárii svého druhu na světě. Díky intenzivním zásahům se podařilo obnovit provoz železnice, odčerpat velkou část kontaminované vody a zabránit šíření látky do okolních zdrojů. „Situace se vyvíjí příznivě a pokud nenastanou komplikace, další vyhlašování stavu nebezpečí už nebude nutné,“ uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík.
Stav nebezpečí, který umožňuje zrychlené povolovací procesy, potrvá do čtyřiadvacátého září. Podle Hladíka se ukázalo, že množství benzenu v půdě je menší, než se původně odhadovalo, a sanační práce tak budou levnější. Zatím vyšly na více než dvě stě milionů korun, přičemž původní odhady dosahovaly až jedné miliardy.
Česká inspekce životního prostředí potvrdila, že koncentrace benzenu ve vodě jsou hluboko pod zákonným limitem. „K dvanáctému srpnu bylo odčerpáno přes pět tisíc kubíků vody a odstraněno sto deset tun benzenu,“ upřesnil ředitel inspekce Petr Bejček. Negativní výsledky přinesly také rozbory pšenice z okolí nehody.
Sanace tak vstupuje do druhé etapy, která má zajistit dlouhodobé odstranění následků. Pohyb kolem nádrže číslo šest by se mohl brzy znovu umožnit, s výjimkou samotného místa havárie, kde práce dál pokračují.