úterý 2. prosince 2025

Špatné návyky za volantem ničí převodovku i spojku

Jedním z nejčastějších problémů je opírání nohy o spojkový pedál. Řidiči ji nechávají v pozici, aby byli připravení k rozjezdu. Jenže i slabý tlak se přenáší do spojkového mechanismu a způsobuje, že spojka není úplně přitlačená.

řidiči a dopravní nehody

Ilustrační foto.
Zdroj: pixabay.com

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: pixabay.com

Lamela tak víc prokluzuje, rychleji se opotřebuje a trpí i přítlačný kotouč nebo setrvačník. U vozů s hydraulickým ovládáním stačí málo, aby se životnost spojky zkrátila z deseti let na pouhý rok.

Podobně škodlivé je i dlouhé stání se sešlápnutou spojkou, například na semaforech nebo v koloně. V tu chvíli motor běží, rychlost je zařazená a celé soukolí je pod zbytečnou zátěží. Správný postup je jednoduchý. Zařadit neutrál a pedál uvolnit. Ještě horší variantou je držet auto v kopci jen pomocí spojky v záběru. Takové zacházení může vést k jejímu spálení za krátkou dobu. K udržení vozu v klidu slouží brzdy, spojku je vhodné použít až těsně před rozjezdem.

Druhým rozšířeným nešvarem je odkládání ruky na řadicí páku. Mnozí řidiči to dělají z pohodlí nebo pro pocit větší kontroly. Ani v tomto případě to ale není úplně bez následků. I drobný dotyk ruky se přenáší do mechanismu převodovky. U aut, kde je páka přímo propojena s řadicí kulisou, dochází k nepatrnému tření vidliček o synchrony. Na krátkých trasách se nic nestane, ale po letech takového chování se převodovka může zevnitř vážně poškodit.

Související

windshield-245281_1280
Domácí

Pokuta za škrábání skel s nastartovaným motorem běžně nehrozí

sníh na autech
Domácí

Za zasněžené auto nebo namrzlé okno hrozí pokuta až 5 000 korun

řidička
Domácí

Tisíce aut jezdí bez pojištění. Zapomenutá platba může zruinovat řidiče

548193621-1249393977226975-7292634965318691735-n_denik-630-16x9@2x
Domácí

V Opavě začalo jezdit auto s kamerami. Kontrola parkování se lidem nelíbí