neděle 28. prosince 2025

Sokolovský začínal jako progresivní umělec. Skončil u normalizačních seriálů

Kdysi velice žádaný režisér Evžen Sokolovský by dnes oslavil rovnou stovku. Kvůli kdysi často reprízovaným normalizačním seriálům si po Sametové revoluci ani neškrtl.

01 Sokolovsky

Režisér Evžen Sokolovský.
Zdroj: Youtube

  • Režisér Evžen Sokolovský.
  • Zdroj: Youtube

Jméno režiséra Evžena Sokolovského si tuzemský filmový a televizní divák spojuje zejména se seriály 70. a 80. let, které vznikaly na přímou objednávku kulturních komisí KSČ, ovšem málokdo ví, že v době, kdy po válce s režií začínal, byl jedním z nejprogresivnějších umělců, sledující ty nejžhavější světové trendy. Nejprve působil v brněnském divadelním souboru Křesadlo a posléze přešel do Horáckého divadla v Jihlavě. Ovšem po Únoru 1948 přišly nové časy a Sokolovský se vzhlédl v budovatelském filmu.

V 60. letech krátce přičichl k tehdejší nové vlně a začal točit filmy se svou budoucí manželkou Miriam Hynkovou, ovšem definitivní zlom přišel v době normalizace, kdy nejprve natočil vesnický komediální seriál Hostinec U koťátek a posléze už přišla díla, která se, ať v dobrém, či ve zlém, vryla do paměti televizních diváků.

V roce 1975, kdy dokončil cyklus Nejmladší z rodu Hamrů, započal 13 let trvající úspěšnou sérii, kterou lemovaly seriály Muž na radnici, Inženýrská odysea, Okres na severu, Gottwald a Chlapci a chlapi, kvůli čemuž Sokolovského odřízla Sametová revoluce od další tvorby. Ještě v roce 1990 se do televize dostala jeho poslední práce, drama Premiéra a poté už Sokolovský zůstal bez práce. Zemřel v ústraní v červnu 1998. Jeho manželka, která po revoluci zazářila v seriálu Život na zámku, ho přežila o 12 let.

Autor: Jan Skala

Související

Úpravna vody
Domácí

Plzeň zachrání technický unikát. Filtry Puech–Chabal čeká rekonstrukce

Už 130 let uplynulo od revoluce která dala vzniknout modernímu filmu
Film a TV Výročí

Kinematografie slaví 130 let od historického promítání v Grand Café

159437701_a544b2
Film a TV

Herec malých rolí Ota Sklenčka: poslední národní umělec, který ignoroval média

otroci
Zahraniční Výročí

Před 160 lety skončila éra otroctví