Podle Návrhu koncepce revize vzdělávací oblasti Umění a kultura, který vytvořili nejmenovaní experti z Národního pedagogického institutu pro Ministerstvo školství, by v budoucnu mohli mít žáci na základních školách více možností než jen výtvarku a hudebku. Návrh doplňuje umělecké předměty jako výtvarnou a hudební výchovu o dramatickou, taneční/pohybovou a filmovou/audiovizuální výchovu.
Návrh však nepřepokládá, že by šlo tyto umělecké předměty zahrnout do osnov základních škol ihned. „Vize rozšíření vzdělávací oblasti o tři další, rozvíjející obory může být funkční pouze při postupném zavádění rozvíjejících obsahů do školní praxe. Rozvíjející obory potřebují čas na rozvinutí vysokoškolské přípravy budoucích učitelů a přípravu odborné a metodické základny pro základní vzdělávání, na které by bylo možné zodpovědně stavět výuku v 1. až 9. ročníku,“ uvádí návrh.
Návrh počítá nadále s tím, že by žáci na základních školách měli absolvovat dva umělecké obory, jen by to v budoucnu mohlo znamenat, že by výtvarku a hudebku vůbec nemuseli mít. „Žák má možnost získávat a rozvíjet své tvůrčí schopnosti kontinuálně v obsahových celcích odpovídajících dvěma uměleckým oborům v minimálně pětileté návaznosti. Žák má možnost setkávat se v průběhu školní docházky se vzdělávacími obsahy výtvarné, hudební, taneční a pohybové, filmové/audiovizuální a dramatické výchovy,“ píše se v návrhu.
Tudíž by v budoucnu místo výtvarky a hudebky mohli žáci mít například taneční a dramatickou výchovu.