Absence bezpečného rozestupu zhoršuje následky havárií, které mají jinou přímou příčinu, jako je například nevěnování se řízení či nepřiměřená rychlost. Podle statistik Ministerstva dopravy doporučený odstup dvě vteřiny od ostatních vozidel nedodržuje mimo obec téměř 70 % řidičů.
Řidičům pomáhají rozeznat bezpečný odstup bílé šipky instalované přímo na vozovce na vybraných úsecích dálnic a to na D1 na 156,5 kilometru v úseku u Velké Bíteše, na D5 na 26,5 kilometru v úseku u Zdic a na D48 na 58 kilometru v úseku u Nošovic. Vzdálenost mezi jednotlivými šipkami odpovídá jedné sekundě. Optimální tedy je, aby řidič mezi svým vozidlem a vozidlem jedoucím před ním viděl jednu šipku uprostřed vzdálenosti mezi svým a dalším autem a druhou těsně za ním.
Při vzdálenosti mezi vozidly menší než dvě vteřiny je téměř nemožné, aby řidič zvládl včas bezpečně zastavit při nenadálé situaci. Přibližně 0,75 sekundy potřebuje řidič na to, aby si vůbec všiml, že se před ním děje něco nečekaného, další čas pak vyžaduje manévr vozidla. Dvě vteřiny tak poskytnou řidiči dostatečný časový prostor na to, aby mohl začít včas brzdit či jinak vhodně reagovat.
Bezpečný rozestup lze snadno rozeznat i bez šipek na vozovce. „Stačí si vybrat nějaký pevný bod na silnici či vedle ní, třeba strom či sloup veřejného osvětlení, a ve chvíli, kdy vozidlo před vámi tento bod se svým vozidlem mine, začněte počítat čas. Neměli byste k tomuto bodu se svým vozidlem dorazit dříve, než napočítáte právě dvě vteřiny,“ vysvětluje v tiskové zprávě Tomáš Neřold, vedoucí BESIP.