Podle nové zprávy Evropské rady pro bezpečnost dopravy se většině členských zemí nedaří výrazně zlepšit bezpečnost silničního provozu, mimo jiné kvůli neúplnému přehledu o počtu zranění na silnicích a nedostatku údajů o tom, kde a kdy ke zraněním došlo. Policie totiž nemusí správně posoudit závažnost zranění a nevyšetřuje všechny nehody, především ty, kde se jedná o střet chodců nebo cyklistů bez účasti motorových vozidel.
Údaje o nehodách shromažďují i nemocnice, ty zase ale nemají přesné informace o tom, kde se kolize staly, což je nezbytné pro identifikaci rizikových míst a jejich úpravu tak, aby se předešlo dalším nehodám.
Podle oficiálních zdrojů je v Evropské unii ročně hlášeno přibližně 1 275 000 zranění, z nichž 154 000 je vážných. Tento údaj ale nejspíš podhodnocuje skutečnost. Databáze nehod v Česku, které vyšetřuje policie obsahuje pouze 43 procent úrazů v silničním provozu, o kterých má údaje zdravotnictví. Statistiky tak neukazují, kde jsou největší problémy nebo nejnebezpečnější silnice.
Dopravní nehody mají finanční dopad kvůli vzniklým škodám na vozidlech a infrastruktuře! „Celkové socioekonomické ztráty spojené s dopravními nehodami – včetně nákladů na zdravotní péči, výdajů pojišťoven, sociálních výdajů, odškodnění za způsobení újmy na zdraví, ztráty na produkci, materiálních škod i výdajů na zásahy policie a hasičů – přesáhly v letech 2021 až 2024 částku 530 miliard korun,“ upozorňuje Alena Daňková, vedoucí Oblasti hodnocení dopadů dopravy, strategií a vzdělávání z Centra dopravního výzkumu.