Třetina silnic I. třídy v Česku je stále v nevyhovujícím a havarijním stavu, přestože na jejich opravy a údržbu bylo mezi lety 2018 a 2023 vynaloženo 62,5 miliardy korun. Kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) odhalila opakované provizorní opravy, nedostatky v plánování a neefetivní zadávání zakázek.
Kontroloři poukázali na případy, kdy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) postupovalo nehospodárně. Například výtluk v Bílině byl provizorně opraven sedmkrát během zimy, než přišlo trvalé řešení po 4,5 letech. Podobná situace nastala i v Pardubicích, kde provizorní opravy na jednom místě probíhaly dva roky. V některých případech vydržela provizorní oprava jen několik týdnů.
ŘSD sice v roce 2019 pořídilo systém pro efektivní plánování oprav za 179 milionů korun, jeho plné využití je však plánováno až na rok 2027. Navíc nebyly správně prováděny hlavní prohlídky silnic, což vedlo k nepřesným údajům o jejich stavu. Například v roce 2018 bylo evidováno 25 kilometrů silnic v havarijním stavu, zatímco v roce 2021 už šlo o 1 298 kilometrů – tento skok kontrola označila za nevěrohodný.
NKÚ varuje, že bez systémového řešení a efektivnějšího plánování hrozí další zbytečné výdaje a pokračující zhoršování stavu klíčových silnic.