Silnice jsou v havarijním stavu navzdory miliardám na opravy, uvádí NKÚ

Třetina silnic I. třídy v Česku je v nevyhovujícím nebo havarijním stavu. To ukázala kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu.

profimedia-0831638038

Ilustrační foto.
Zdroj: Profimedia

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Profimedia

Třetina silnic I. třídy v Česku je stále v nevyhovujícím a havarijním stavu, přestože na jejich opravy a údržbu bylo mezi lety 2018 a 2023 vynaloženo 62,5 miliardy korun. Kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) odhalila opakované provizorní opravy, nedostatky v plánování a neefetivní zadávání zakázek.

Kontroloři poukázali na případy, kdy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) postupovalo nehospodárně. Například výtluk v Bílině byl provizorně opraven sedmkrát během zimy, než přišlo trvalé řešení po 4,5 letech. Podobná situace nastala i v Pardubicích, kde provizorní opravy na jednom místě probíhaly dva roky. V některých případech vydržela provizorní oprava jen několik týdnů.

ŘSD sice v roce 2019 pořídilo systém pro efektivní plánování oprav za 179 milionů korun, jeho plné využití je však plánováno až na rok 2027. Navíc nebyly správně prováděny hlavní prohlídky silnic, což vedlo k nepřesným údajům o jejich stavu. Například v roce 2018 bylo evidováno 25 kilometrů silnic v havarijním stavu, zatímco v roce 2021 už šlo o 1 298 kilometrů – tento skok kontrola označila za nevěrohodný.

NKÚ varuje, že bez systémového řešení a efektivnějšího plánování hrozí další zbytečné výdaje a pokračující zhoršování stavu klíčových silnic.

Autor: Šimon Mitro

Související

Nejvyšší kontrolní úřad
Ekonomika

Schodek rozpočtu zůstává vysoký, NKÚ varuje před rostoucím dluhem

Nejvyšší kontrolní úřad
Domácí

Propagace fondů EU přinesla výsledky, ale i nedostatky v zakázkách, uvádí NKÚ

dálnice
Domácí Auta

Česko má nejbezpečnější silnice ve V4

Zahájení stavby obchvatu Přeštic
Domácí

Přeštice si oddychnou od tranzitní dopravy. Obchvat bude hotový za rok