Nový postup má zefektivnit opravy silnic zejména v zimním období, kdy jsou tradiční technologie omezené. Mikrovlnná technologie umožňuje rychlé opravy přímo na místě a bez ohledu na aktuální teplotní podmínky, tedy i v mrazech.
„Chceme rychlejší a efektivnější opravy silnic, které jsou zároveň šetrnější k veřejným financím. Pokud dokážeme pomocí umělé inteligence odhalit vznik závady dříve, než se rozšíří, a ihned opravit, výrazně tím zvýšíme kvalitu krajských silnic. Uvidíme, jak se nové technologie během testování osvědčí, ale je to jednoznačně směr, kterým chceme do budoucna jít,“ uvedl hejtman Petr Koleta.
Společnost Údržba silnic Královéhradeckého kraje se zároveň zapojí do pilotního projektu testování detekce závad pomocí umělé inteligence. Ten má sledovat a vyhodnocovat vznik poškození vozovky téměř v reálném čase. Díky tomu bude možné opravovat výtluky v rané fázi, kdy je zásah rychlý, levný a méně zatěžující pro dopravu.
„Královéhradecký kraj se snaží hledat cesty, jak zlepšit kvalitu dopravní infrastruktury. Jsem rád, že se nám daří posouvat vpřed i díky technologiím, které nám umožní pružně reagovat na stav vozovek a realizovat opravy včas a díky úspoře ve větším rozsahu,“ řekl první náměstek hejtmana pro dopravu Jan Jarolím.
Pokud se pilotní fáze testování detekce pomocí umělé inteligence osvědčí, kraj plánuje širší využití nejen softwarového řešení, ale i moderních technologií výsprav, které budou schopné na zjištěné závady operativně reagovat. Cílem je opravit víc kilometrů silnic za míň peněz a zároveň snížit počet větších dopravních omezení.