čtvrtek 26. června 2025

Shein pod palbou: Spotřebitelé viní čínského giganta z manipulace

Evropská spotřebitelská organizace BEUC podala stížnost na čínský e-shop Shein kvůli klamavým praktikám. Firma má podle ní manipulovat uživatele, aby nakupovali víc, než chtějí. Případ může ovlivnit budoucnost online nakupování v celé EU.

Shein

Ilustrační foto.
Zdroj: Flickr

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Flickr

Shein má uživatele nutit k nákupům pomocí lákavých hlášek jako „jen 3 kusy skladem“ nebo „sleva končí za 5 minut“. Podle BEUC jde o manipulaci pomocí tzv. „dark patterns“ – designových triků, které klamou nebo vyvolávají pocit viny. Mezi ně patří i nejasná tlačítka, nucená registrace či skrývání negativních recenzí.

Evropská komise firmu už dříve upozornila na porušení pravidel ochrany spotřebitele. Nynější stížnost může přispět k přísnější regulaci online obchodu. Zároveň Shein čelí vyšetřování kvůli algoritmům doporučujícím produkty a možnému prodeji nebezpečného zboží.

Podobné praktiky používají i další módní značky jako H&M nebo Zara. BEUC ale tvrdí, že Shein jde nejdál. Případ tak může mít dopad na celou e-commerce scénu v Evropě.

Autor: Šimon Mitro

Související

Kaja Kallas
Zahraniční

Evropa zbrojí. Poslechli jsme Trumpa, přiznává Kallas

včely
Zahraniční Fauna

Evropě hrozí vymírání opylovačů

pes pláž
Domácí Fauna

Se zvířetem na cesty? Jen s pasem, čipem a očkováním

AlzaBox
Domácí

Praha zpřísnila pravidla pro výdejní boxy