Obránci zvířat návrh kritizují kvůli tomu, že v něm vedle dalších nedostatků nejsou jasně definované parametry omráčení elektřinou, které má předcházet halal podříznutí zvířete. Vyzývají proto senátory, aby návrh opravili a vrátili zpět do Sněmovny.
Oproti původnímu návrhu ministra Marka Výborného (KDU-ČSL), který povoloval rituální porážky pro získání halal a košer masa bez omráčení, nový návrh zavádí povinnost omráčení zvířat elektrickým proudem. Podle Obránců zvířat je však tento kompromis nedostatečně ošetřený a hrozí, že omráčení nebude provedené řádně.
„Návrh neobsahuje žádné záruky, že omráčení bude prováděno efektivně. Pokud elektrické omráčení neproběhne podle přísných pravidel, zvíře se může probrat při porážce nebo dostane bolestivou ránu, ale vědomí neztratí. To by znamenalo obrovské utrpení,“ varuje Kristýna Cábová z organizace Obránci zvířat.
Někteří senátoři už předložili pozměňovací návrh, který rozšiřování rituálních porážek pro komerční účely zcela odmítá a preferují současnou právní úpravu, která rituální porážky povoluje pouze pro potřeby malých náboženských komunit muslimů a židů, nikoliv pro exportní byznys. Návrh proti rozšíření rituálních porážek uspěl v úterý ve Výboru pro sociální politiku a o den později také v garančním Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu.
Senátorům především vadí, že tak kontroverzní návrh byl předložený uspěchaně a bez zapojení odborníků, organizací na ochranu zvířat či dotčených náboženských obcí.
Jak vypadá rituální porážka?
Výrazem halal se označují potraviny, které můžou konzumovat muslimové. Košer zase v gastronomii představuje jídlo splňující židovské předpisy a stravovací návyky. V České republice je osm jatek, která můžou rituálně porážet zvířata. V roce 2023 tak řezníci bez omráčení podřezali 144 kusů skotu, 119 ovcí a 61 tisíc kuřat.
Rituální porážka je zvláštní způsob porážky jatečného zvířete, při které se zvíře usmrtí v souladu s požadavky určitého náboženství. Jen tak je maso rituálně čisté a povolené ke konzumaci věřícími.
V evropské a české legislativě se rituální porážkou míní porážka pro potřeby církví a náboženských společností, při které se nemusí zvíře před usmrcením omráčit. Jedná se o židovskou porážku šchitu a muslimskou porážku dhabíha.
Způsob porážky bez předchozího omráčení zvířete je předmětem diskuzí mezi věřícími a ochránci práv zvířat. V Polsku, Švédsku, Dánsku nebo Švýcarsku je tento způsob porážky zcela zakázaný.
Šchita, nebo šechita, je rituální porážka zvířat podle židovských náboženských předpisů halacha. Speciálně vyškolený člověk židovské víry zvaný šochet používá k usmrcení zvířete speciální nůž obdélníkového tvaru, který je dlouhý přibližně jako dvojnásobek délky krku poráženého zvířete. Při porážce musí dodržet pět principů, které se týkají druhu nože a kvality jeho ostří, souvislosti, směru a situování řezu. Zvíře znehybní a za plného vědomí jej v určitém místě podřízne tak, aby přerušil veškeré měkké tkáně spodní části krku, hrtan, průdušnice, obě krkavice i hrdelní žíly. Nůž se přitom nesmí dotknout obratlů. Při podřezávání není povolený žádný tlak na nůž, vše je nutné provést jedním tahem. Jakékoliv poškození ostří porážku zneplatňuje a maso už nemůže být košer.
Dhabíha či zabíha je muslimská rituální porážka. Nemá tak přísné požadavky jako šchita. Musí ji provést dospělý svéprávný muslim. Zvíře se při porážce položí na zem směrem ke Kaabě a zabije podříznutím hrdla, přeťaté struktury jsou stejné jako u židovské porážky, páteř zůstává neporušená.